[Foto] Elorejelzesek (volt: arcfelismeres...
dMT alias Medve
moso-t at prolan.hu
2006. Már. 15., Sze, 18:52:12 MET
PP> (1) Tobben is a filmes/arisztokratikus paholyban, mint a ket oreg a
PP> muppet show-ban arra varunk, hogy a digit legalabb egyetlen egy
PP> muszaki parameteret tekintve erje utol a filmet,
Én arra várok, hogy _minden_ műszaki paraméterében érje utol. Zavar,
ha valamiben vissza kell lépnem.
PP> Oszinten szolva en meg nem doltem hatra a szekben a 10-12
PP> megapixelek lattan, hogy na akko' felbontas kipipalva,
Hátra én sem dőltem, de a 10-12Mpixel már közel jár az én igényeimhez.
Hacsak ennyi lenne a bajom a digittel, akkor már vettem volna egy
EOS-5D-t.
De van még más bajom is.
Pl. a dinamika, pontosabban az átfogás. Nagyon zavar, hogy míg a film
a csúcsfényekben egyre laposabb, de nem vízszintes átvitelű, tehát a
csúcsfényekben is lehet részleteket előhozni, addig a digitnél egy
határ felett telítésbe megy és semmi részlet. Kéretik még ezt is
megoldani!
A másik az ára. Veszek egy EOS-5D-t, néhány kártyát, akkut, töltőt,
adaptert, stb. vagyis elköltök 1M-t. Valami olyanra, amiről tudom,
hogy pár év alatt nullára csökken az értéke. Régen az ember megvette a
10 éves csúcsgépet nem is drágán (pl. Nikon F2-t) és tudta, hogy még
10 év múlva aránylag kis veszteséggel túl tud adni rajta.
Túl gyors még a fejlődés, kiforratlan még ez a technológia. Pl. most
hosszú hétvégés síelésen voltunk és bizony a digit nem örvendeztetett
meg. Pl. az LCD. Valahogy nem szereti a durva mínuszokat. De mit lehet
csinálni ilyenkor egy elektronikus keresős digit géppel? (Canon Pro1)
Amikor az F3 kijött, akkor a Nikon beleírta a használatiba, hogy nem
kell izgulni, nagy melegben vagy nagy hidegben az LCD felmondhatja a
szolgálatot, de attól a gép használható.
PP> johet a mosolyfelismeres, mer' olyat telleg nem tudott a
PP> filmes vaz...
Ez szerintem a marketingesek mániája. Mindent úgy akarnak eladni, hogy
jól telepakkolják fícsörökkel. És akkor a tesztekben az ő
készüléküknél lesz a legtöbb "+" és az egyéb rovatban a legtöbb
rövidítés.
PP> Most nekem ez a 10-12 mpix mindenkinek eleg duma kb. ugy hangzik,
PP> mint BG-tol a PC hajnalan, hogy a 640k mindenkinek elg kell
PP> legyen. :)
Pontosan az is. Mint ahogyan a Sony is elmondta 25 évvel ezelőtt, hogy
a 16bit/44kHz tökéletesen elég, sokkal jobb, mint a mikrobarázda. Aztán
20 évvel később ugyanennek a Sonynak a kiadványában van teszt, hogy a
CD mennyivel gyengébb a mikrobarázdánál, de bezzeg az SACD az még
talán jobb is egy kicsit, mint a fekete lemez.
PP> (2) Ha mar mondjuk nem lenne muszaki/esztetikai erv a film
PP> mellett, a digit vilagban valo versenges terepenek akkor se az
PP> ilyesmit gondolnam, ill. melysegesen elszomorit, ha a Nikon,
PP> Konika Minolta es a Pentax azert tunnek el a sullyesztoben, mert
PP> ebben az idiota versenyben nem tudnak lepest tartani...
? Ezt nem értem. A mai világ a versenyről szól. A versenynek vannak
előnyei is. Például, hogy fillérekért lehet csodákat kapni, az
újdonságok pillanatok alatt elterjednek az egész világon.
De a dolog természeténél fogva vannak vesztesei is.
PP> (3) A motivumprogramoknak ehhez egyreszt semmi koze (rogzit par
PP> beallitast mint preferenciat, amit manualisan is megtehetnel, de a
PP> fotografalas *aktusat*, hogy tehat pontosan melyik pillanatban
PP> tortenjen az expo, *nem* veszi ki a fotografus kezebol), masreszt
PP> "attekerhetoek" es van mellettuk/helyettuk felautomata/manualis
PP> mod, felelmeim szerint *szemben* ezekkel az algoritmusokkal...
De bizony a motívumprogram is egy lépés volt. Tulajdonképpen kezdve
attól, hogy a fénymérőt árultak, hogy a gyakorlatlan fotós is tudjon
helyesen exponálni ezek mind-mind csak egy kis lépés. Mert jött a
következő lépés, hogy a gépbe építették a fénymérőt, aztán jöttek az
AE módok, aztán jönnek a motívumprogramok. Amik eleinte csak a
fénymérést befolyásolják, de aztán egyre jobban kiterjednek ki tudja
mire. (vakura, AF-re, fénymérési stratégiára, stb.)
A helyes pillanatban exponálást már megoldották 25 évvel ezelőtt, mert
megcsinálták a 10kép/sec fényképezőgépet. Ha valaki tényleg el akarta
kapni a mosolyt a filmsztár arcán, akkor negyedszázada rálőtt egy
tekercs filmet és otthon válogatott.
PP> (4) Ugy egyebkent az egeszet filmnel ertenem, ahol ugye pazarlod a
PP> nyersanyagot a behunyt szemu, nemmosolygo csoportkepekre, nade pont a
PP> digitalisnal az expok szamat tartalmi szuressel csokkenteni, elveve a
PP> fotografalas aktusat az embertol...
PP> Egyszeruen nem etem, na. Visszanezem az lcd-n, ha pislogott, torles
PP> gomb es ujra repul a kismadar...
a) Lehet, hogy még a filmes korszakban kezdődött a fejlesztés és csak
mostanra készült el a szoftver.
b) Lehet, hogy pont így csinálja. Csinál egy csomó képet és csak a
mosolygósat írja fel a kártyára. A Nikon Coolpixben nekem tetszett
a BestShot. Amíg nyomtam a gombot, csinálta aképeket és utána csak
a legélesebbet tárolta el. Nagyon jól használható volt!
PP> Szep napot,
Jó estét!
--
dMT alias Medve
További információk a(z) Foto levelezőlistáról