[Foto] Digi expo -- volt: Elorejelzesek (volt: arcfelismeres...

dMT alias Medve moso-t at prolan.hu
2006. Már. 15., Sze, 23:49:52 MET


PM> Medve, ismered az "expose to the right" szabalyt digire?
Ez egész más. Ez arról szól, hogy hova tegyük az árnyalatainkat a gép
ábrázolási terjedelmébe, ha a kép árnyalatterjedelme kisebb, mint az
gépé. Akkor csúsztassuk fel, hogy a legvilágosabb pont épp a maximum
legyen.

PM> Tehat a legjobb jel/zaj viszony eleresehez tul kell exponalni a kepet
PM> ugy, hogy meg ne egjen ki,
És mit csinálsz, ha a Nap (vagy a fényforrás) benne van a képben? Mint
az általam beidézett képemen? Ha ott addig csökkenteném az expót, amíg
csak a Nap (a napfoltokkal együtt) égne be, de a közelében az ég már
nem, akkor bizony a kép többi része csak egy sziluett lenne. És pont
ott kapnék jó tónusfelbontást, ahol nem nagyon igénylem (a Nap melletti
árnyalatok), míg a kép többi részén jó lépcsõsek és zajosak lennének a
tónusok.
Expókor egyet tudtam tenni, az árnyékban lévõ hóra exponáltam. Így
viszont a Nap és környéke rondán beégett. És akkor ez még nem is
nagyon extrém átfogású kép! Mert mi van akkor ha nincsenek felhõk és
sötétebb a hegyoldal. És mi van, ha nem fehér hó, hanem sötét szikla
van a hegyoldalon?
Messze van még, amikor a digit árnyalatterjedelme minden igényt
kielégít!
Sajnos a filmes technika is az utolsó évtizedeiben a csökkentett
átfogás felé ment. Az ellenfényt brutálisan derítik. Merthogy egyféle
átfogásra rendezkedtek be és ezzel az egyféle átfogással a ködben
készített felvételeken is akarnak feketét is, fehéret is. De mivel
ködös idõben +-2FE a kontraszt, tehát +-2FE kontrasztátfogásra
építették ki a rendszert. A diát is, a negatív+printert is. Ha a téma
ennél nagyobb átfogású, akkor vagy lenn, vagy fenn, vagy mindkét
oldalon telítõdik. Az elveszett részleteket derítéssel képzelik
visszahozni. (Na jó, nem +-2Fe, hanem +-3FE, de annál tényleg nem
több.) És a digit technika is ezt tudja ma. Ezért aztán, aki eddig a
filmes ajánlások alapján +-3FE árnyalatterjedelmû témákat fotózott,
annak elég a digit átfogása.
Ahogy a saját próbálkozásaimat, teszteket elnézem, ma a digit gépeknél
a zajszint és a telítés között 7..11FE távolság van. Ami egy diához,
vagy egy kommersz negatív+printer technológiához mérve elég.



>> http://img.tar.hu/drmoso/img/19428188.jpg#3
>> A Nap egy jókora környezete tökéletesen fehér. Egy ilyen kép filmen
>> nézve úgy nézne ki, hogy a filmen szépen kirajzolódik maga a
>> napkorong. És nagyításnál én dönthetem el, hogy egybeolvadjon-e a
>> környezetével, vagy ne.
>> A képen egyébként a digit hibák szép gyûjteménye látható: undorító
>> túlélesítés, széleken kromatikus aberráció sötét részeken részletek
>> helyett zaj (ráadásul a szemcsénél - számomra- sokkal zavaróbb
>> színzaj), stb.
>> 





-- 
dMT alias Medve




További információk a(z) Foto levelezőlistáról