[Foto] labor - gumicsontteszt.
dMT alias Medve
drmoso at prolan.hu
2007. Ápr. 16., H, 19:02:56 MET DST
> Fotólabort keresek Budapesten. Olyat szeretnék, ahol meghallgatnak,
> megértik, hogy korrekció nélkül. Helyszínen adom le és nem
> gyűjtőpontnál.
Akkor a budakalászit nem ajánlom, bár nagyon kedvesek, aranyosak.
Valami rejtélyes helyre továbbítják a jépeket foldolgozásra.
Húsvétkor csináltam egy tesztet, hogy vajon milyen a digit kontra
film, meg, hogy milyenek a képek különböző WB-vel, különböző
színtérben?
Két gép lógott a nyakamban és ha a Morzsi kergette a a lányomat, akkor
csináltam három képet DSLRrel, hármat filmes SLRrel. Ha láttam szép
virágot a kertben, lefényképeztem DSLRrel és filmessel.
Igyekeztem minél pontosabban azonos körülményeket teremteni, csak az
legyen különbség, ami tényleg különbség.
Aztán filmet és a CD-t bevittem ebbe a laborba, hogy kérek mindegyikről 10x15-t.
(Igaz nem követeltem, hogy a zacskóra írják rá, hozzányúlni tilos,
minden automata kikapcsolandó.:-( Szóval én is hibáztam.)
Az eredmény nagyon tanulságos:
* Addig mesterkedtek, amíg ugyanarról a RAW képből készült adbobeRGB,
sRGB, 4500 ill. 5500KWB képek tök ugyanolyan színűek lettek. (A kép
hátuljára nyomtatott jelek igencsak erőteljes korrekcióról
tanuskodnak.)
Ennek a tesztnek tehát lőttek, hangyaszorgalommal addig izmoztak, amíg
eltűntették azt, amire kíváncsi voltam.
* A digitet egy olyan labor (olyan laboros?) csinálta, aki a sötét,
meleg, sárgás színeket szereti, mert a képeken a fű egészen sárgás, a
sötétben eltűnnek a részletek. Majd megnézem, de elsőre azt mondom,
hogy ami 50,50,50 alatt volt, abból mélyfekekte lett. Határozottan
emlékszem, hogy egy ablak zsluit láttam a monitoron, míg a
papírképen egy fekete pacni az ablak. (A filmes papírképen viszont
látszanak a zsalugáterlemezek az ablakban!)
* Filmet egy olyan labor (laboros) dolgozta ki, akinek a világos,
kékes színek tetszenek. Minden fakó. (Az expót igen hatékonyan
korrigálta, a -3FE, 0, +3FE alig megkülönböztethető!)
De nem adtam fel!
* Most két csomagban, két különböző technológiával készült képsorozattal
járkálok és mutogatom mindenkinek, hogy mondja meg, melyik milyen.
(Sokan már kerülnek emiatt....)
Sajnos a fentiek annyira brutális különbségek, hogy mindenkinek az
tűnik fel.
Másodikra mindenkinek feltűnik, hogy az egyik túl éles.
"Biztos ez a digitális és túlélesítették!". Nem az a film.
A digitális lágyabb, életlenebb, jól láthatóan részletnélülibb.
10x15-ben a 12Mpixel! Nem élességállítási hiba, többfajta
objektívvel is, napsütésben állványról, f8-as blendével. A kedvenc
ellenőrzésem az "ég előtti vékony faágak" is a digiten
elhalványulnak, elvesztik színüket, míg a filmes képen a legvékonyabb
is kirajzolódik, megtartja színét, nem "folyik rá" az ég.
(A digiten annyit élesítettem ACR-ben, hogy a legkontrasztosabb
lépcsőnél még épp ne legyen túllövés. Ez "10"-est jelentett a
skáláján. Majd még nézegetni fogom az eredeti képet, mert lehet,
hogy azon megvannak a részletek, de valahogy rossz algoritmussal
resamplingolták a printer 10x15-öshöz tartozó felbontásához a
12Mpxeles képet, vagy valami mástól tűnnek el a részletek, amit
igencsak kemény gradációval próbáltak ellensúlyozni.)
Többen azt mondták rá, hogy különbözik a mélységélesség. Nem, nem
szabadna különbözni, mert ugyanolyan (sőt többször ugyanazzal!) az
objektívvel, ugyanakkora blendével, ugyanakkora képméretre
csináltam. Más lenne a film és a CMOS mélységélességi tulajdonsága?
Vagy valami posztprocesszing? Vagy az eleve élesebb filmesen jobban
feltűnik, amikor eltűnnek a részletek, míg a digiten az élesség
helyett az alacsonyfrekvenciás kontrasztot érzi az ember élességnek?
Fényképeztem igen színes virágokat. A DSRL meglepően jól visszadta.
A film, pontosabban a filmről készült képen viszont telítésbe mentek
a pirosak. Ugyanannak a piros tulipánnak, aminek a digiten szépen
látszik az erezete, a filmesen telesen egyenletes sötétpirosba megy
át az összes szirma. (Ezt viszont a filmen kell majd megnéznem, hogy
azon is, vagy csak a printerben ment telítésbe.)
Viszont pár képen a lányom világostürkiz pólója a digiten nagyon
csúnya. A felső része egyféle színű, az alsó része átmenet nélkül
egy másik féle. Vajon milyen processzálást engedtek rá, ami a finom
árnyalatátmenetet két tónussá redukálta? Én a RAWból egyből
csináltam 8 biteset, a 8 bites képen semmiféle editálást nem
végeztem, ott még nem szálkásodott ki a hisztogram!
Na most akkor ebből a különbségből mennyit csináltak a laborok és
mennyit a két technológia?
Nekem az jött le, hogy fontosabb a jó labor, mint az, hogy digittel
vagy filmmel, 50eFt-s, vagy 1MFt-s felszereléssel fotózunk.
(Persze a legfontosabb, hogy ki áll a gép mögött, de ezt adottságnak
veszem.)
--
dMT alias Medve
További információk a(z) Foto levelezőlistáról