[Foto] Hogy muxik az ISO

dMT alias Medve moso-t at prolan.hu
2007. Ápr. 30., H, 20:43:09 MET DST


Probálgattam különböző ISO beállítással expósorozatokat készíteni.
Nagyon érdekes tapasztalatokra tettem szert.
A legérdekesebb, hogy nem értem, hogy működik az ISO beállítás.
Eddig azt hittem, hogy az valamiféle analóg erősítőt kapcsol be az A/D
előtt. Ennek persze csak akkor van értelme, ha ISO100-nál a zaj
_jóval_ kisebb, mint 1 A/D osztás, mert különben csak a zaj megy át,
nem több információ a digitális doménbe. Ekkor ISO100-nál zajmentes a
kép, hiszen a zaj az A/D felbontása alatt van. Aztán amikor növelem az
analóg erősítést, akkor eleinte egyre több és több ISO100-nál az A/D
felbontása miatt eltűnt részlet tűnik elő, és egyszercsak megjelenik a
CMOS zaja. Amint az megjelent nem érdemes növelni az erősítést.
A kísérletek érdekes eredményt mutattak.
Az az expozíció, aminél ISO1600-ban szépen látszottak a részletek, a
tónusértékek jóval a zaj felett voltak, ISO100-nál csak zajt produkált.
Hogy van ez?
Amikor ISO100-zal fotózom, akkor akkora volt a zaj, hogy 1/8000
f16-tal nem látszik a ház falának kétféle tónusa, a zaj sokkal
nagyobb, mint a házfal világossága.
Amikor ISO1600-zal fotózom 1/8000 f16-tal, akkor jól látszik, hogy
kétféle tónusú a házfal, a házfal világossága sokkal-sokkal nagyobb,
mint a zaj.
Tehát az erősítést a zaj forrása _előtt_ növeli az ISO állítás!!
Mit csinál a CMOS-sal az ISO állítás? Mert szemmel láthatóan valami olyat,
amitől kisebb a zaja az ISO növelésével.
Csak azt tudom elképzelni, hogy ISO100-nál én nem a CMOS zaját látom,
hanem az A/D-jét és az ISO állítás a CMOS jelét erősíti és csak
egészen magas ISO értékeknél bukkan elő a CMOS zaja.
Különben minek lenne ISO állítás? Ha az A/D zaja még a legkisebb erősítésnél
is kisebb, mint a CMOS-é, akkor nem kell ISO állítás, elég belolvasni
mindent, aztán majd a sw dolgozzon.
Ha a legkisebb ISO értéknél is a CMOS zaja a meghatározó, akkor minek
erősíteni az analóg doménben? Csak a CMOS zaját erősítjük!
Mit csinál a CMOS érzékelővel, ha állítom az ISO-t?
Az a zaj, amit látok, az a CMOS zaja? Mert ha igen, akkor valamit
csinál vele. Miért nem lehet a CMOS-t mindig a legkisebb zajú
beállításban hagyni? (Ami jól láthatóan a legnagyobb ISO érték!! (*))
Elég lenne megnövelni a dinamikáját és máris utólag a RAW fájl
feldolgozásánál állíthatnám az ISO-t 100-tól 1600-ig. (Vagy éppen egy
hiper dinamikájú képet csinálnák lapos görbével.)
Különösen nem értem az ISO állítást kis méretű, zajos érzékelőjű
gépeknél. (Ez nem az volt. Ez EOS-5D) Ha egyszer az érzékelő a
zajos, annak a zaja látszik a legkisebb ISO értéknél, akkor minek
emelni az érzékenységet? Hogy jobban látszon a zaj? Nem jön elő újabb
részlet!
Tud valaki valamit?
Vagy valami linket?

-- 
dMT alias Medve

(*) Ha valaki erre azt mondja, hogy nem az ISO1600-nál tapasztaltam a
   legkisebb zajt, az olvassa el még egyszer a levelet elölről.




További információk a(z) Foto levelezőlistáról