[Foto] Hogy muxik az ISO
dMT alias Medve
moso-t at prolan.hu
2007. Ápr. 30., H, 23:05:17 MET DST
>> csinál vele. Miért nem lehet a CMOS-t mindig a legkisebb zajú
>> beállításban hagyni? (Ami jól láthatóan a legnagyobb ISO érték!! (*))
KE> Azt hiszem, azt hagyod figyelmen kívül, hogy magasabb ISOnál a
KE> szofferes zajcsökkentést is erősebb fokozatra kapcsolja a
KE> vezérlés.
Nem, megpróbáltam nem használni szofferes zajcsökkentést. (Raw-ból
ACR-rel, Capture One-nal minden ilyet a minimumra tekerve.) És sikerült
is. Mert mindkét képen jól láthatóak az egypixeles zajok is. (*)
De a képek magukért beszélnek.
Az ISO100-as képből semmilyen módszerrel nem tudom a zaj alól
előszedni a jelet. Csak zaj van és semmi más. (A zaj főként piros és
kicsit csíkosnak tűnik.) Ha elkezdem szűrni a zajt végül tök
egyenletes felülethez jutok.
Az ISO1600-as képnél viszont jól láthatóan sokkal nagyobb a hasznos
jel, mint a zaj.
KE> Ezért tűnhet úgy, hogy akkor kisebb a zaj, de szerintem
KE> a finom részletekből is kevesebb van.
Itt most nem finom részletről van szó, hanem két többezer pixeles
terület közötti árnyalatkülönbségről.
És szerinted mit kapcsol át az ISO100 - ISO1600?
a) Csak a RAW feldolgozásnál, hogy milyen tartományból szedje az eredő
kép árnyalatait? (Ennek ellentmond, hogy ISO50-nél és ISO3200-nál
is 8-9FE dinamikát mértem és ez azt jelentené, hogy a raw fájlban
14FE dinamika lenne, de ezt nem hajlandó egyetlen konverter sem
kiszedni?
És (ha el nem baltáztam valamit de nagyon), akkor a kísérletem is
ellentmond ennek, hiszen ugyanazzal az expoval készült ISO100 és
ISO 1600 képből nem tudtam ugyanazt kihozni. A sötét részeknél
máshol volt a zaj, a világosaknál máshol a telítődés. A telítődést
még szimulálhatnák a gaz összeesküvő raw konverterek (hármat is
próbáltam!), de az azért túlzás lenne, hogy az ISO100-nál
mesterségesen keverjenek hozzá zajt.
Én kizárom, hogy az ISO állítás csak egy raw konverziós beállítás
lenne (mint pl. a WB)
b) Az érzékelő áramkör és az A/D közötti analóg erősítőt?
Ennek csak abban az esetben lenne értelme, ha az ISO100-nál látható
zaj nem az érzékelőtől származna. Hiszen ha az érzékelőtől
származna, akkor - ha látható ISO100-nál is - az erősítéssel nem
jönne elő több részlet, hiszen már így is a zaj határozza meg, hogy
mit szedek ki a sötét részekből, nem az, hogy túl kicsi (egy A/D
osztás tört része) az értékes jel.
c) Jelenleg egyetlen elméletem van, amit nem cáfol egyértelműen semmi,
az, hogy a zaj forrása nem a CMOS érzékelő, hanem az A/D. Az A/D
korlátozza a dinamikát, ezért kell az érzékelő és az A/D közé
átkapcsolható erősítőt tenni, mert ezzel szabályozzuk, hogy az
érzékelő által biztosított 14FE-kből melyik 10-t használjuk.
Ami ezen elmélet mellett szól, hogy ez azért egy 12MP-s FF gép,
jókora pixelekkel, gyors kiolvasással és így bizony elég nehéz
60dB-nél jobb jel/zajviszonyú A/D-t csinálni.
Lehet, hogy a nagyobb érzékelőknél már nem probléma az érzékelő
zaja, hanem az A/D-jé ezért van pl. hogy bizonyos gépeknél nem is
mennek ISO200 alá, hiszen hiába csökkentenék az erősítést az
érzékelőnél nem lenne zajtalanabb a kép, mert az A/D határozza meg
a jel/zaj viszonyt?
Ez mind szép, de mi van a kis érzékelős, sokkal zajosabb gépekkel?
Lehet, hogy egy Lumix LX2-nél másképp muxik az ISO állítás? Ott
tényleg az érzékelő határozza meg a zajt és ezért az ISO állítás
nem jelent mást, mint utasítás a feldolgozó sw-nek, hogy durva
algoritmusokkal bányásszon ki már valamit a zajból?
Szóval nem értem én ezt!
--
dMT alias Medve
(*) A zaj jól láthatóan fehér zaj.
(De ez nem a színét jelenti, hanem a térfrekvenciás spektrumát,
magyarul korrelálatlan a pixelek mentén.:-)
További információk a(z) Foto levelezőlistáról