[Foto] OFF: Mitől zakatol a vonat?

Vigh Lajos vighl at t-online.hu
2007. Már. 6., K, 19:35:57 MET


Most kaptam:

* Mitől zakatol a vonat?*


Ahhoz, hogy erre a kérdésre válaszolni tudjunk, meg kell vizsgálnunk a 
vonatot. Miből is áll a vonat?

Van egy mozdony, és van sok (vagy csak egy) kocsi. Namármost a mozdony 
ugyanúgy zakatol, mint a vagonok, így elég csak a vagonokat vizsgálnunk, 
a mozdonyt el is hanyagolhatjuk. Ha megnézzük a kocsikat, akkor ugye 
mindegyik egyforma zakatolás szempontjából, így elég egy kocsit 
megnézni, a többit elhanyagolhatjuk.

De miből áll egy vagon? Van egy felső (utas, vagy rakodó) rész, és van 
az alsó rész, azaz az alváz.
A felső rész ugye nem zakatol, tehát ezt el is feledhetjük, elegendő az 
alsó részt vizsgálni.
Az alsó rész felépítését tekintve áll egy alvázból, és a kerekekből. 
Innen az alváz ugye megint nem zakatol, tehát azzal sem kell 
foglalkoznunk, elég megnézni a kerekeket. Kerékből is van azonban egy 
vagon alatt 4 pár, amelyek mindegyike egyformán viselkedik zakatolás 
szempontjából, tehát elegendő egy párt is megnéznünk, a többivel nem 
foglalkozunk. Egy pár kerék felépítését nézzük meg! Áll magából a két 
kerékből, és van a tengely. A tengely viszont nem zakatol, tehát 
elhanyagolható.

Marad két darab kerék, ami viszont megint teljesen egyforma, így az 
egyiket elhagyhatjuk. A továbbiakhoz kell egy kis matematika, hiszen 
nézzük meg a kereket! Az kör alakú! A kör területét úgy számítjuk ki, 
hogy r^2*Pí (r a négyzeten szorozva Pí-vel). A képletből a Pí=3,14, ami 
nem zakatol, tehát nem foglalkozunk vele tovább. Az r az a sugár, ami 
mivel állandó, így megintcsak nem zakatol. Mi maradt meg? Hát a 
*/NÉGYZET/*! És ahogy ez a négyzet billen egyik oldaláról a másikra, na 
ATTÓL szól a vonat kereke!






További információk a(z) Foto levelezőlistáról