[Foto] Ingyen Photoshop az Interneten, legalisan - Adjustment Layer

dMT alias Medve moso-t at prolan.hu
2007. Már. 6., K, 22:30:17 MET


II> A retegek celja a grafikus programokban (nem korlatoznak kizarolag
II> Photoshop vagy mas egyeb applikaciora, barmire igaz) kettos, egyreszt a 
II> jobb munkaszervezes, masreszt specialis effektusok letrehozasa, ami 
II> maskepp nem, vagy csak sokkal macerasabban megy.
OK. Mi az, hogy "munkaszervezés"? Most például elõvettem a ma
délelõtti képeimet. Mivel ezek a kis digitecskével készült *.jpg-ek, nem
sokat lehet velük csinálni.
Ha nem vízszintes, akkor vízszintesbe forgatom. Ha kell körülmetélem.
Ha minden jó, kész is. Ha zajt látok, akkor ráengedek egy hajszálnyi
zajszûrõt. (Ez baromi lassú!) Ha nem tetszenek a színei, tónusai,
akkor elsõ közelítésben nyomok egy "auto levels"-t, "auto color"-t. Ha
ezzel nem jön össze a kívánt eredmény, akkor a kézi "level"-lel
kísérlem meg beállítani a tóusokat. Ha annak három pontjával nem megy,
akkor a "Curves"-t hozom elõ és azzal állítom be az elképzelésemnek
megfelelõ görbét. Ha az AutóColor nem hozta el a jó színeket
(emlékszem, Bucika kifogásolta, hogy kék a havam!), akkor a color
balance-ban addig ügyeskedem, amíg mindennek olyan a színe, amilyennek
én szeretném.
Ha léjereznék, akkor mit tudnák könnyebben, jobban csinálni?

Mostanában én azt keresem, mivel tudnám azt megcsinálni, hogyha az
azonos szituációban készült fél tucat kép közül az elsõn megcsinálok
valamiket, akkor azoknak bizonyos lépéseit a többin is elvégezhessem.
(Nem mind, mert pl. minden képnél máskép tartom ferdén a gépet, és
 másik oldalon lóg be az oszlop.) Ha pl. a szín és tónusbeállítást egy
 szín és tónusbeállító réteggel csinálom, akkor azt külön elmenthetem,
 és holnap a többi 10 képre is ráengedhetem? Más méretûre is? Ezt tudják
 a léjerek? Nekem pl. ez hasznos lenne.)

II> Munkaszervezes:
II> Nalunk egy izmosabb dizajnban akar 20-30 layer is van a kulonbozo 
II> teruletekhez, sot, mi sublayereket is hasznalunk. Ezek nelkul 
II> atlathatatlanul bonyolult objektumhalmaz lenne.
Juj! Az én képeimen, sõt még a lakásunkban is átláthatatlan
objektumhalmaz van, de nem hiszem, hogy 20-30 léjer megoldaná a
dolgot. (Vlszeg. azért, mert dizájnunk viszont nincsen. Sõt izmaim se
sokan vannak.)

II> Effektusok:
II> Eleg, ha csak a Layer Mask effektet nezzuk PS-ben. Hogyan oldod meg 
II> maskepp egyszeruen tobb kulonbozo kepreszlet finom montazsat atmenetes 
II> transzparencia attunesekkel, hogy esetleg kesobb is lehessen konnyen 
II> valtoztatni rajta? Nem nagyon van ra jo modszer ezen kivul...
Egyszerûen: Nem csinálok montázst. Amatõr fotós vagyok, nem profi grafikus!
Én a valóságot próbálom meg megörökíteni. Nem a saját lelkivilágomat
kivetíteni képi formában.
A fenti példa különben nagyon jó arra, hogy eddig mindig ilyesforma
választ kaptam a rétegek hasznára. Olyat, amire _nekem_ nincs
szükségem.

II> Aztan ott vannak a Multiple, Overlay, Screen, Lighten, Darken, stb.
II> hatasok, amelyeket retegenkent kulon allithatunk be, persze az 
II> atlatszosag teljes szabalyzasaval egyutt.
Ezek nekem már sztratoszférai magasságok!
Egy kukkot sem értek belõle.
Ha pl. azt szeretném, hogy a hó fehér legyen a képen, akkor ebben
hogyan segít ez nekem? Most azt csinálom, hogy úgy állítgatom a színt,
hogy az árnyékban egy hajszálnyit kékes, a napon hajszálnyit sárgás
legyen a hó, hiszen ilyen volt eredetiben is. Most tologatom a
csúszkát és nézem a képet. Ha jó, akkor jó. Na nem, akkor vagy
kísérletezem tovább, vagy hagyom olyannak, amit el tudtam érni.

II> Amugy mi a retus funkciokat a sajat szoftverunkben (Brightness/contrast,
II> Levels, Gradation, Blur, stb.) nem Adjustment Layerrel, hanem 
II> Objektumkent oldottuk meg, lenyeg, hogy barmikor megvaltoztathatod az 
II> eredmenyt, anelkul, hogy az eredeti keped megvaltozna.
Ezt megint nem értem. Vagy elmentem az eredeti nyers képet, ha
fontosnak tartom, vagy nem. Az egy sessionön belül meg az undo
számomra elég természetes módja a visszacsinálásnak. (Bár néha
purgálnom kell, mert csak 2GB RAM-om van és ha swappel a gép, akkor
már lelassul.)

II> Tehat ez nalunk nem a reteghez kotott, hanem Objektumokhoz,
Nekem Objektumok a programjaimban vannak, nem a képeimen.
Itt lenne a különbség? Hogy a réteges gondolkozású emberek elõször
objektumokra szedik a képet? Fáradságos munkával leszedik a síelõket a
hóról és objektumokat csinálnak belõlük? És azután a piros ruhás
síelõre ilyen, a kék ruhásra olyan effektet alkalmaznak?
Akkor megintcsak nem kell nekem a léjer, hiszen én nem akarok
különbözõ effektet a különbözõ emberekre. Mi értelme lenne? A
valóságban valamilyen különbség volt közöttük, az átviteli processzus
során egyforma torzulást szenvedtek.

II> ugyanazon a retegen lehet tobb kulonbozo objektum, kulonbozo
II> effektusokkal is, es barmelyik barmikor megvaltoztathato. Ugy
II> ertem, akar evek multan is, mert menteskor az eredeti kep es az
II> effektusok is vele mentodnek el.
Megint nem értem. Van egy nyers képem. Elmentem, hátha 10 év múlva
okosabb leszek. (Vagy több idõm lesz, jobb szoftverem, stb.)

Ma viszont a mai tudásommal, mai szoftveremmel, ma rendelkezésre álló
idõmmel fél perc, 10' vagy egy óra alatt létrehozok belõle egy editált
valamit. Amin a színek, stb. olyan, mint én ma gondolom.
Ha 10 év múlva nyugdíjba megyek, rengeteg idõm lesz, addigra meglesz a
Photoshop 22.7, lesz harminc processzoros 2TB memóriás gépem és azt a
régi képet fel akarom javítani, akkor elõveszem a nyersanyagot és az
akkori technológiával megizélem, hátha jobb lesz, mint amit ma
csináltam a léjerek használata nélkül.

-- 
dMT alias Medve




További információk a(z) Foto levelezőlistáról