[Foto] DM filmek - magyarázzátok meg

dMT alias Medve moso-t at prolan.hu
2007. Sze. 17., H, 22:04:45 MET DST


>> Nem, csak az, amelyik felveszi a versenyt minõségben a 40 éves
>> filmessel.
E> Amellett, hogy szivesen elismerem, hogy az alap digitalis foto egy kalap
E> lepket nem er, tegyuk mar oda zarojelbe a nagy minoseg tesztekhez, hogy 
E> egyaltalan nem mindegy az analognal, hogy milyen filmre, milyen laborban, 
E> meg hogy fenyt kap-e a film menet kozben, vagy lejar-e a szavatossaga.
Igen. Épp úgy, mint a digitálisnál is számít, hogy mennyi por van az
érzékelõn, mekkora tömörítést alkalmazunk, milyen szoftverekkel
tesszük tönkre a képet, hol dolgoztatjuk ki papírra.

E> Mert nekem is volt filmes kompaktom, es mar vagy 4 eve a hutoben
E> szenved a 2 ev utan betett filmtekercs, amit nem csak a lejarta
E> miatt nem viszek el a laborba elohivatni, hanem azert se, mert egy
E> ocska geppel, olcso filmre keszult. Ezt a minoseget meg a Tesco
E> gazdasagos digi is kenterbe veri...
Gyenge minõséget mindennel lehet csinálni. Gyenge minõséget könnyû
csinálni, mert bárhol a láncban (akár analóg, akár digitális) van egy
szûk keresztmetszet, az lesz a meghatározó. (A leggyengébb láncszem,
stb.) Ha a csodás, duplamillás DSLR-re felteszel egy ócska objektívet,
akkor gyenge végeredményt kapsz.

>> Nem, nem tudnék. Mert 5 év múlva már nem tudnám hozzá beszerezni az
>> elromlott akku helyett az újat. 2010-es váltásnál kifagyna a
>> formvere.
E> Erdekes ervek.
Én mindössze összegyûjtöttem a különbözõ mûszaki eszközök elmúlt 50,
de különösen az utolsó 20 évben bekövetkezett fejlesztéseibõl a
tapasztalatokat. A nagyapám által 1927-ben vásárolt telefon és
porszívó ma is kitönûen muxik, illetve mûködhetne (A porszívó 110V-os).
1980-ig nap, mint nap azt használtuk.
A 8 éve vett (akkor csúcskategóriájú!) Eletrolux porszívónk döglõdik.
Büdös, nem lehet bele kapni porzsákot, S filtert, motor filtert. Hogy
olyan dolgot, mint szénkefe ne is említsek, mert az szerintem már
abban sem cserélhetõ. Ha meg kapcsolója, elektronikája, bármilyen
spéci mûanyagalkatrésze törne el, akkor hol lehetne szerezni?
10 már nem 50 évre tervezik a készüléket, nem is arra vettük, hanem
10-re. Ma viszont már 5 évre.
Az 1980-ban vett, 1967-es(???) gyártású Spotmaticommal '98-ig(?)
csúcsminõségû képeket tudtam készíteni. Ha a barátom mellettem
fotózott a legújabb Canonjával, akkor ugyan neki volt némi
többletszolgáltatása (motor, AE, AF), de a végeredményben inkább a
enyém volt a jobb.
Ha valaki 2010-ben vesz egy 13 éves DSLR-t, akkor 2028-ban a kor
színvonalának megfelelõ minõségû képet fog készíteni?
Az 1967-ben gyártott Spotmaticot 2006-ban el lehetett vinni szervízbe
és meg lehetett javítatni. Egy százoladalas leírásban benne van minden
róla, látszik, hogyan mûködik, végszükség esetén egy darab acélból ki
lehet reszelni bármelyik alkatrészét.
Egy 2007-ben gyártott EOS-30D-t valaki bevisz 2046-ban, hogy ezt
találtam a nagypapi szekrényében, de nem mûködik, vlszeg. lemerült az
atommáglyája és különben sem veszi fel a kapcsolatot a 2THz-n az
agyamba épített számítógép, legyen szíves javítsa meg, akkor azért ki
fogják röhögni.

E> Az 5-8 eves gepek ma meg kifogastalanul mukodnek, javitja oket a
E> szerviz, kaphato hozzajuk nem csak aksi, de markolat, kabelek,
E> szemkagylo es minden mas is.
Mert ma még a profi készülékek életciklusa 10 év körül van.
Mert ma még a DSLR piacon a mûszaki fejlõdés, az erkölcsi avulás a
legfontosabb fegyver a gyárak kezébe az új vásárlásra ösztönzésben.
De épp úgy, mint az 5 évvel elõtte járó mobilok esetében is, nemsokára
változni fog ez a helyzet.
Tudom, nagyon unjátok már, de megint autós hasonlattal jövök.
Hosszú évtizedeken keresztül a Zsigulitól a '93-s Ford Sierráig a
szívócsõ (könnyû)fémbõl készült. Örök életû darab. A Sierrához vettem
is egy bontottat, hogy üres óráimban polírozgassam, mert minden tuning
szívócsõ-polírozással kezdõdik! De augusztus óta fogy a '97-es
Scorpióm hûtõvize. (És idõnként az ABS is hibát jelez.) Elvittem
szerelõhöz. Kiderült, hogy a Scorpiónak már mûanyagból van a
szívócsöve. Mûanyagból! És csak úgy a vicc kedvéért(!!!!) átvezetik
rajta a hûtõvizet. Persze 10 év után megadta magát, elrepedt és folyt
a hûtõvíz. Az ABS csatlakozójára. Csak a mûanyag szívócsõ 94000,-Ft,
Németországból hozták és még örülnöm kellett, hogy ezt még nem vette
le a Ford a szállítható alkatrészek listájáról. (Van pár vitális
alkatrész, amit levett!) A szerelõ azzal vígasztalt, hogy a mostani
dízel Mondeók még rosszabbak, mert elektronika van a turbón és az
elektronika el szokott romlani, viszont nem adják turbó nélkül. Együtt
meg 250.000,-Ft.
Nem tudom, érzitek-e a modern idõk szelét?
Ugye, nem kell szájbarágósan átfordítanom ezt közös hobbink a fotózás
dimenziójába?

E> Nekem volt nemtudom hany eve egy analog kompakt automata gepem. Kb 2-3 ev
E> utan kozoltek velem, hogy nem javithato, dobjam ki, vagy ha otthagyom a 
E> szervizben alkatresznek, beszamitjak par ezresert az uj araba.
Tipikus.

E> Nem igazan latom, hogy mivel jobb ezen a fronton az analog a
E> digitalisnal....
Miért lenne jobb?
Egy trend ami a kávéfõzõre és a porszívóra is igaz, épp úgy igaz a
DSLR-re, mint az SLR-re.
Sõt.
A filmes gépeknél még inkább megfigyelhetõ, hiszen sokkal gyorsabban
mennek ki a divatból, sokkal gyorsabban avulnak el erkölcsileg,
minthogy tönkremenjenek. Ezért aztán ha nem muxik a Contax, akkor a
legegyszerûbb egy másik után nézni az íbéjen, mert egyre olcsóbb, ha
az utánnajárást, a hozzá nem értéssel járó kockázatot is beleszámítom,
akko már ma olcsóbb egy másik filmes gépet venni, mint megjavítattni
egy régebbit.

>> Nem a mennyiségtõl függ. Egy 50 éves Nikon F1-gyel, rajta egy 50
>> éves 50/1.2-es objektívvel, benne egy jó filmmel ma is olyan képet
>> lehet rittyenteni, hogy a sokmilliós digit csoda elszégyelli magát.
E> De ugye nem akarmilyen filmre?
Igen.
És nem 8MB CF kártyára, mert arra rá sem fér a raw kép.

E> Es ugye az 50 eves Nikon F1 arat olyan gep arahoz hasonlitani ami
E> olyan uj, hogy meg csak epphogy van a polcokon, megint eleg furcsa
E> osszehasonlitas.
Miért lenne furcsa?
Hiszen, ha holnap odajön hozzám a barátom és azt kérdezi, hogy mennyi
kerülne neki, ha szeretne csinálni nagyon jó felbontású képeket, akkor
azt kell hogy mondjam neki, hogy vegyen egy Nikon F1-t (Canon-F-t,
Spotmatocot, Contaxot,stb.) és pár tízezerért jó filmet.
Vagy vegyen egy EOS-0DS Mk III.-t másfél milláért és 40eFt-ért CF
kártyát.
Persze mondhatom neki, hogy ez a második technológia még nem hozta be
a feljesztést ezért adják drágábban, ez a technológia még túl fiatal
ahhoz, hogy jó minõségû, de 40 éves gépekkel legyen tele a
használtpiac, de ez csak a magyarázat.
A tény, hogy ez a két választása.

E> Szoval hasonlitsunk olcso filmet, regi fenykepezogepet, de hasznalt
E> DSLRt, es ne ujjonnani, hanem hasznalt arakat.
Miért?
Képzeld el, hogy holnap elutazom és közben leég a házunk.
Szeretném pótolni a fotós felszerelésemet.
Igényem, csúcsminõségû objektívpark (különös tekintettel az
ultranagylátószögre, annak torzítására, színhibájára).
A képfelfogón óriási felbontás, hatalmas dinamika.
Szolgáltatásban jó lenne, de nem létszükséglet az AE és az, hogy ne
kelljen képenként felhúzni a szerkezetet.

Mik a választási lehetõségeim?
a) Veszek egy régi filmes rendszert. 50-100e-ért már olyan vázat kapok,
   hogy csuda! Szerintem már megkapom 100e-ért a Contax ST-t, aminek
   kerámia filmtartó lapja van a síkabb filmért és kisebbet mozdul be,
   mint manapság egy DSLR tükörfelcsapással és képstabilizátoros
   objektívvel.
b) Veszek egy Csúcskategóriájú DSLR-t. (Amihez vagy baromi drágák az
   objektívek, vagy még az automata blendérõl is le kell mondanom.)

Nekem a) és b) között kell döntenem. Filmesbõl feleslegesnek tartanám
megvenni a mai csúcs F6-t, mert számomra semmivel nem nyújtana többet,
mint egy F2AS, vagy egy FE2, vagy a kedvenc FG-m, amit már megkapnék
40eFt-ért. És ha a 40eFt-s FG jobb képet készít, mint a másfél millás,
háromszoros(!) súlyú D3, akkor miért vegyem azt? (Feltételezem, hogy
mindkettõhöz megveszem a csúcsobjektíveket és azt, hogy a gépbe jó
filmet fûzök és a D3 akkuját feltöltöm, stb.)
Hogy a pitlibe jön ide a kompakt?

>> Nem csinál itt senki, semmilsyen érdekvédelmet.
E> Hat ezaz.
?
Ki védi, kinek az érdekét?
Gondolod, hogy van néhány Forte részvényem, ezért védem a filmet?
Én tényleg "csak" fogyasztó vagyok és csak a saját érdekemre
optimalizálok.

E> Elobb amellett ervelunk, hogy a digit dragabb, es a filmes jobb
E> minoseg,
Igen, ezt én ténynek fogadom el.
Legalábbis a magam számára.
De úgy vettem észre van több listatárs is, aki osztja ezt a nézetet.
Képzeld el, hogy tavaéy aug. 20.-n elmentünk volna fotózni. (Én
elmentem.) Elkapott volna minket a vihar. (Engem elkapott.)
Tönkrement volna a felszerelésünk. (Az enyém szerencsére nem ment
tönkre.)
Téged mekkora veszteség ért volna, mennyiért szerezted volna be, amit
elvesztettél?
Engem mekkora veszteség ért volna, mennyiért tudtam volna ugyanazt
beszerezni?
Én elvesztettem volna egy Contax RX-t, ami ma 100eFt.
(Egy CZ 18/4-t, amit 150(?), egy CZ80-200/4, ami 120 és egy CZ50/1.4,
 ami 40. Kisebb fél milla. Na jó, kell vennem még 50 tekercs _jó_
 filmet is, azzal 500. És ott folytatom, ahol abbahagytam.)
De ha digitálist választok?
A fél millából egy használt EOS-5D nem jön ki! Amirõl ugye én _tudom_,
hogy a fasorba sincs ahhoz, amit a 100eFt-s Contax RX tud 50eFt-nyi
Realával, Velviával.

Szerinted mi a hiba a gondolatmenetemben?
Próbáld meg egy pillanatra Medvének képzelni magadat, az én igényeimet
figyelembe venni.
Mert nekem újra és újra az jön ki, hogy olcsóbb és jobb a film.

E> aztan meg azt mondjuk, hogy az olcso filmet vesszuk, mert
E> a minoseg nem szamit?
Én ilyet soha nem mondtam. Attól kérdezd, aki ilyeneket mond!

E> Akkor most hogy van ez?
Akár még igaz is lehet. A 20 éve lejárt NP55-ös ff ORWO film
felbontóképessége (kicsit) jobb, mint az EOS-5D-é. Kontrasztátfogása,
megfelelõ expó és elõhívás esetén messze lekörözi a legjobb digitálist.
(Persze nem színes és ISO50-re exponálva-híva már egy kicsit szemcsés,
 ha igazán jó minõséget akar az ember, akkor inkább ISO25. De elés
 sokszor elég ez az érzékenység.)

E> Meg a nagy technozasban tenyleg nezzuk mar a kepeket is.
No, annak meg mi köze van ehhez?
Az egy másik, ortogonális dimenzió.
Mert azt nem a gép csinálja, hanem az ember.

E> Mert megint ott tartunk, hogy a film vagy a digit jobb, ez vagy az
E> a gep jobb. De emberek, ki kell valasztani a temat, a jo fenyeket,
E> valasztani egy jo kepkivagast, es jokor megnyomni a gombot. Ha el
E> se viszed magaddal a gepet, akkor tok mindegy mire fenykepeznel, ha
E> lenne nalad gep... ;-PPPP
Ez igaz.
De az is igaz, hogy mit sem ér a legjobb kép, ha közben figyelmetlen
vagy és amikor hátralépsz a jobb perspekíváért, akkor elüt a kamion.
Tehát legfontosabb az óvatosság.
Ne is foglalkozzunk itt technóval, esztétikával, hanem csak azzal,
hogy miként kerüljük el a közlekedési baleseteket.

>> És, mint az a modern korban egyre gyakoribb(!)
>> az új technológiának nem csak elõnyei vannak.
E> Mert a keresztes hadjaratnak, es a kinai nyelvnek csak elonyei
E> vannak, hiszen azok nem modern kori talalmanyok? Szerintem
E> mindennek vannak elonyei is meg hatranyai is, kar diszkriminalni,
E> hogy ez a modernseg miatt van vagy sem.
Lehet, hogy azért, mert mérnök vagyok, de én úgy látom, hogy ez
összefügg azzal, hogy amíg a XIX., XX. században a mérnökök határozták
meg a fejlõdés irányát, az új termékeket, addig a XXI. században (de
már a XX. század utolsó évtizedében is) a marketingesek.
De már ez is lerágott gumicsont!

>> Miért ne? Ha valakinek az elkövetkezendõ öt
>> évben a családja 1MFt-t engedélyez a hobbijára,
>> akkor miért ne így számoljon? Ma megveszi
>> 1.1MFt-ért és 5 év múlva eladja 0.1MFt-ért.
>> Ezt az asszony is megérti.
E> En csak azt nem ertem, hogy miert kene eladni 5 ev mulva, ha
E> mukodik, ha megfelel, ha nem a divatot kovetjuk?
Nem kell eladni. Akkor is annyit amortizáálódik. Ha soha nem adja el,
akkor az élete végére nullára leírja. Magyarul akkor az egész
beruházott pénzét bukta, felhasználta.

>> Amúgy minden tele van azzal, hogy a digitnél ingyen van a fotózás.
E> Az egy hulyeseg.
Ennek örülök, hogy így látod.

E> A digitnel is draga. Csak a digitnel elobb kifizeted az adott
E> minoseget es lehetosegeket, es nem tudsz valtoztatni rajta. A
E> filmnel meg csak a gepet kell megvenned, es utolag eldontod, hogy
E> mennyit sporolsz a film, elohivas minosegen es mennyisegen, hogy
E> kevesbe legyen draga...
IGen.


-- 
dMT alias Medve




További információk a(z) Foto levelezőlistáról