[Foto] Samsung zoom lens error
dMT alias Medve
moso-t at prolan.hu
2013. Okt. 23., Sze, 17:06:56 CEST
HG> miben volt jobb az űrkutatás 20 éve?
20 éve? Nem sokkal. 40 éve volt jobb, pontosabban 60-40 éve.
HG> a concorde sem ilyen egyértelmű nekem. az egy pazarló, egyre nehezebben
HG> fenntartható módja volt az utazásnak.
ez a szemlélettbeli különbség a '60-s évek és a 2000-s évek között.
Régen a Concorde egy pazar ló volt, ma meg pazarló.
HG> bár az tényleg kicsit szomorú, h nincs mivel helyettesíteni..az
HG> alapítvány vonatkozó része nagyon durva.. a mögötte lévő gondolat
HG> nagyon rémisztő. remélem nem jutunk el addig.
Dehogynem! Vagy tán valaki azt hiszi, hogy a történelem a XX. század
második felétől az idők végezetéig egy egyenletes, monoton fejlődésbe
fog átmenni?
HG> vagy már most is ott tartunk?
Ha elolvassa az ember az Alapítványt, akkor rájön, hogy igen, máris
ott tartunk. Sőt, 60 éve, amikor íródott, akkor ott tartottunk.
Még soha nem maradt fenn semmi örökké, miért pont ez a rendszer
maradna fenn örökké?
Az emberi gondolkodás nagyon korlátozott, különösen a jövőbelátás
tekintetében. Én még emlékszem, a '70-s, '80-s évekre, akkor pl. úgy
látszott a szocializmus "örökre" fennmarad. 1980-ban vettem fel
lakásépítési kölcsönt. 35 évre. 2015-ben járna le. Ha az akkori Medvét
megkérdezed, hogy mi a véleménye, mi lesz az elkövetkezendő 35 évben a
világ, az ország, a technológiák és az ő személyes sorsa, 0%
valószínűséggel mondta volna azt, ami lett. Digitális fényképezőgép,
mobilteleffon, rendszerváltás, szabadon utazás Európában, Jugoszláv
háború, számítógép minden lakásban, ezek közül biztos egyet sem
elmlítettem volna. Pontosan ezért azt gondolom, hogy ma sem lát senki
előre évtizedekre, de tán még évekre sem.
HG> a fúziós erőmű is olyan mint az olaj? mindig 50 év múlva fog
HG> elfogyni/elindulni :)
:-)
HG> az autók átalakulnak. ez az emberek 90+%-át nem zavarja, mert számukra az
HG> autó csak egy közlekedési eszköz.
Régen sem zavarta. Jártam a '70-s évek elején Nyugatnémetországban.
Ezen emberek vettek 5000DM-ért (egy tanítónő kéthavi fizetése) egy VW
bogarat. Az egyet tudott: ment. A reklámja is ezt sugallta. Reggel
lemegy a tulaj,beül, elfordítja a kulcsot és az autó elindul.
Emlegettek egy pasast, aki 60ekm után hívta a szervizt, hogy zörög az
autó. Addig még olajat sem cserélt!
HG> a halkabb, kényelmesebb, biztonságosabb autó fejlettebb,
Akkor is voltak igencsak halk, kényelmes és (az akkori sebességekhez
képest) biztonságos autók. Ne tévesszen meg az, hogy itt elmaradott
szoci volt, sem az, hogy az akkori autók ma már fél évszázados
matuzsálemek. Egy 220S merci nagyon halk és nagyon kényelmes volt a
mai mércével is. Egyszer eggy NSU Ro80-nal mentünk le a Balatonra,
200-t megközelítő sebességen suhant, miközben halkaan szólt Beethoven
hegedűversenye.
HG> vagy az érzékeny gáz reakciójú, közvetlen kormányzású?
Ez nem a technológia miatt van, hanem a korszellem miatt.
Ma már el sem tudják képelni az emberek, milyen volt a közgondolkodás
a Római Klub jelentése előtt. Egyszerűen senkinek nem jutott eszébe a
globális erőforrások végessége, a globális környezetszennyezés.
De még az emberélethez is másképp viszonyultak. Pl. a dohányzás
teljesen természetes volt mindenütt. Olyan, hogy munkahelyen
dohányzási tilalom, legfeljebb egy benzinkútnál volt, de minden
irodában, minden étteremben dohányoztak. Akkoriban az egészségmánia,
saláta és korpa étrend nevetséges volt.
Épp ezért akkor senkit nem zavart, ha egy padlózásra a
gyorsítószivattyú jól megtömte a hengereket és sivító gumikkal,
benzinszagú kipufogógázzal indult egy autó. (Viszont emiatt elég
volt 40-60, max. 100LE a autózáshoz. Amikor nálunk megjelent a
62LE-s Zsiguli, mindenki ijedezett, hogy micsoda dinamika, micsoda
előzgetés, száguldozás lesz ebből.)
HG> mai is tudnának ilyeneket csinálni, csak az eu-s törvények gátat
HG> szabnak egy csomó mindennek.
Pontosan. És a jogszabályok az átalakuló társadalmi tudatot jelzik.
HG> (oké a kormányzásnak nem,
Benne van az is! (Mert egy mai (pláne FWD) autót szerrvo nélkül aggyon kéne
áttételezni, hogy kormányozni lehessen. A hidraulikus szervo meg növeli
a fogyasztást.)
HG> de a sok-sok biztonsági, kényelmi eszköz miatt nagyon nehezek az
HG> autók).
Pontosan. 50 éve azz elektromos ablak és klíma csak az elnöki autókban
vol. Mamár nem is kapsz olyan autót, amiben nincs klíma és fél tucat
villanymotor.
HG> mazda sky active? kevesebbet fogyaszt, erősebb, kisebb károsanyag
HG> kibocsátású mint az elődje.
Legalábbis a szabványosított tesztek szerint. A gyári állapotú gép.
De, hogy a gyakorlatban mennyit fogyaszt, a használatban mennyire
erős, mekkora a kárásanyagkibocsátása a teljes életciklusa során,
beleértve a gyártást, rövid használatot és megsemmisítést is, már
kevésbé szól a fáma.
A mostani autóm egy számmal kisebb, mint a régi, de ugyanolyan tömegű.
Több, mint másfélszer(!) nagyobb teljesítményű (de ezt nem érezni).
Viszont két l/100km kevesebbet fogyaszt! A régi 12, az új 10. (Persze
tudok vele 4,5l/100km-rel(!!) is menni, de az nagyon fáj.)
HG> és talán a wankel motort is felébreszti valaki a közeljövőben.
HG> remélem :) nekem tetszik az i8-as is :) az visszalépés egy torsen
HG> differenciálműves V12 audihoz képest? végül is nincs benne
HG> bonyolult mechanikájú váltó, motor, kuplung stb. "csak" egy akku,
HG> motor meg egy vezérlő.
A villamos autó nem mai találmány. A 100km/h sebességet először egy
elektromos autó lépte át. Nehézgépjárművekben, mozdonyokban több, mint
fél évszázada használnak elektromos hajtóművet. Nagyon ritka a
kupplungos dízelmozdony, legtöbb eletrohidaulikus. (Ma úgy mondanánk
"hibrid") A villamosközlekedés 120 éves! Hogy miért nem lehetett
1970-ben elektromos meghajtású Zsigulit kapni? Mert Nem azért, mert
nem tudtak volna megcsinálni, hanem azért mert senkinek nem kellett
volna egy kétszeres árú, negyed hatótávolságú autó csomaggtartó
nélkül. a mai hangulatban kötelező a villanyautót imádni és elnézni
neki ezeket a hátrányokat.
HG> informatikában nem mindig látom az előrelépést sw-ek tekintetében.
Én is a hw-t, a rendszereket hoztam fel!
Sajnos a sw egyre jobban lemarad a hw mögött. Hiányzik az áttörés. A
'60-s, '70-s években kitalált technológiákkal dolgozunk (programnyelvek,
programozási elvek, hálózatok, stb.)
Nem tudom mi lesz. Lehet, hogy ilyen lesz és egyre jobban megszokjuk,
hogy a sw rengeteg munka után is gagyi. Lehet, hogy evolúciósan
fog javulni. Lehet, hogy forradalmi változás áll be. De az is lehet,
hogy valamiért feleslegessé válik az egész, amit ma sw-nek hívunk.
(Pl. azért, mert feladjuk a technológiai fejlődésünket és összesen
1M ember fog lakni barlangokban a Földön.)
HG> az új gmaps, hangout pl. elég rossz. az új chrome is sokkal bénább
HG> mint a régi. cserébe rengetek RAM-ot fogyaszt a beragadt flash..
Ha az ember nagyobb, 10, 20, 30, 40 éves távlatokban nézi, akkor egészen
nevetséges lesz az összehasonlítás.
40 éve bemutattak nekem egy számítóközpontot és a vezetője büszkén
mondta, hogy itt kérem 15MB diszk forog, sok cég teljes adatbázisa itt van!
Ma a telefonom RAM-jából 1,3GB-t lefoglalnak az alkalmazások, amik
mindig futnak. Egy "Samsung billentyűzet" 30MB. Egy billentyűzet
program kétszer akkora, mint 40 éve egy komplett számítóközpont
programrendszere _és_ adatbázisai.
--
dMT alias Medve
További információk a(z) Foto levelezőlistáról