[Java lista] SCJP vizsga

Molnár Miklós timortinj at freemail.hu
2007. Aug. 16., Cs, 11:44:27 CEST

Hali,

Bocsánat, hogy outsiderként belekotnyeleskedem ebbe a jó kis - igencsak
fölpörgött - threadbe... ;) Azt gondolom, majd' mindegyik hozzászólásban
volt legalább egy mondat amivel mindenki egyet tudhatott érteni, mégis sok
aspektus van, amiről lehet részletesen vitázni (szerintem)...

- Nem lehet túl sokat várni egy vizsgától, se pro, se kontra. Egyfajta
konvenciónak tesz eleget a 'papír', kétségtelenül jó bizonylat egy HR-s
kezében, és valahol lehet jó érzés megszerezni.

- Lehet téves következtetést levonni hosszútávú eredményes működést illetően
akár verte a lécet, akár vette az akadályt egy kolléga. A Chelsea is tudott
rosszul igazolni, pedig elég profiknak tekinthetők saját - ugyanúgy nem
'egzakt' - szakmájukban. BTW: szerintem akár egy hét éves Javában
programozás sem garancia önmagában a sikeres csapattagságra egy új
munkahelyen.

- Ahogy az angol nyelvtani tesztekre lehet _idomítani_ a delikvenseket, úgy
nem lehet egy kötetlen beszélgetésre 'korrekten' felkészíteni az embert
(értsd, megtévesztésre) -> 1-2 perc után úgyis kiderül ki hol tart angol
tudásban. Volt ilyen értelmű hozzászólás a threadben: és nagyon
egyetértettem vele a magam részéről. Ha én tulajdonos vagyok, és speciálisan
a saját teamembe keresek egy csapattagot, a kiválasztásnál kell jól
dolgoznom és jól döntenem, egyensúlyozva az általános és a spéci
követelmények vonatkozásában.

- Nem lehet teljeskörűen tesztelni, ahogy ez szintén elhangzott már:
tesztelés, dokumentálás, kiegyensúlyozottság, monotonitástűrés (ez utóbbi
különösen forró téma)

- Az én felfogásomban az a jó vizsgakérdés/vizsgáztatás, amire nem lehet -
sőt megmerem kockáztatni nem is kell - készülni (nem úgy a vizsgáztatásra,
amire viszont kötelesség), legjobb megközelítéssel emlékeztett egy _játékra_
netalán egy érdekes álláspontegyeztető szakmai diskurzusra, végezetül
egyfajta "skálázásra" ad lehetőséget (értve ez alatt, hogy egy ellenszenves
öntelt jelöltnek megmutatja, hogy még 'ezt' sem tudja, egy rokonszenves de
drukkoló kollégának bebizonyítja, hogy még 'ezt' is tudja.

Ez utóbbi "feladat-skálázásra" számomra kedves személyes példám, hogy annó
főiskolai adatbázisos fakultáción zh-össezállításkor a 100 pontos 'normál'
feladatsor végére - persze csak bónuszba -benyomtam egyetlen, ám 40 pontot
érő, feladatot (aminek a megoldása egyetlen összetett mondat volt). Nagyon
csábító volt, mindenki érezte a megoldás közelségét, de csak két lány tudta
50-50%-ban a teljes megoldást összehozni (nem volt tehát reménytelen, sőt
mindenki a fejéhez kapott megoldás ismertetéskor)

De vizsgázóként is több érdekes sztori esett meg velem. Delphis csapatba
kerestek annó embert, és az utolsó tesztfeladat, hogy hogyan kérdezem le
(papíron!) egy-egy adott útvonal legoptimálisabb leképzését egyetlen sql-lel
egyetlen táblából, ahol a rekordok repülőjáratok várostól városig adottak,
és átszállás lehetséges. Én jókedéllyel elszöszöltem a feladattal, és
derültem magamban, hogy felvételiztetőim nem is tudták mennyire imádom az
ilyen feladatokat: pedig ha jól belegondolunk; erős aránytévesztés
(különösen az ajánlott fizetéshez képest... ;)

MM