[Java lista] wicket, jetty, databinder kerdesek

Janos Cserep cserepj at gmail.com
2007. Jan. 9., K, 13:21:11 CET

> A sok maven-buveszkedes miatt szivesen kihagynam a Databindert, ha
> talalnek valahol szajbaragos tutorialt arrol, hogy hogyan faragjak az
> egyszeru igenyeimnek megfelelo adatbaziskezelest a wicket tablazatok
> es formok modelljeibe.

A Wicket ad ket modell objektumot amit alapvetoen JavaBean-ek adaptalasara
talaltak ki (PropertyModel, CompoundPropertyModel), ezeket egesz jol lehet
hasznalni. A feladat tehat az, hogy JavaBean-eket eloallito
adatbaziskezelest valosits meg (akar JDBC-vel, akar JPA-val, akar
Hibernate-tel, tokmindegy). Magyarul sql lekerdezesekbol (SELECT * FROM
customer) csinalj egy Customer osztalyta a megfelelo setterekkel meg
getterekkel. Ha megvan a Customer osztaly, akkor azt berakhatod egy
CompoundPropertyModel-be, azt rateheted egy komponensre es annak a
komponensnek a gyermek komponensei mar megtalaljak a Customer egyes
property-jeit a sajat wicket:id-juk alapjan.

> Elso korben lehet hogy eleg lenne JDBCbol kiugyeskednem az adatokat,
> ha a hibernate-hez tenyleg ekkora hokuszpokusz kell. Raerek egyszerre
> egy vadidegen technologiat es toolkitet megtanulni :-)

Nekem az a tapasztalatom a wicket-tel, hogy 3 dolgot kell eloszor megerteni
a sikeres indulo lepesekhez (most mar tobb embert sikerult bevezetni ebbe a
frameworkbe, csupa pozitiv tapasztalattal):

- a komponensek eletciklusat, mivel nem managed framework-rol van szo, hanem
mindent kezzel Java kodban hozunk letre - nagyon fontos megerteni, hogy mi
hol jon letre, meddig marad eletben (session-ben), egy HTTP keres eseten mi
es honnan hivodik meg
- az IModel interfesz szerepet, az egyes Model leszarmazottak szerepet es
hasznalhatosagat a konkret uzleti domain modelled es a UI komponensek
kozotti kapcsolat megteremtesere
- egyeni strategiat kell kialakitani a Model mogotti JavaBean-ek es a Dao
reteg kozotti kapcsolat megteremtesere. En pl altalaban Glassfish-en
futtatom ezeket az alkalmazasaimat es egy Stateless Session Bean-t
alkalmazok facade-kent a wicket-es feluletek es az uzleti logika kozott
(ketfele modszerrel: vagy konkretan egy Button vagy Link onSubmit() ill.
onClick() metodusabol hivom meg a megfelelo SSB metodust (ha valami egyszeru
dologrol van szo), vagy olyan custom ICompoundModel osztalyokat irok, amik
onmagukban tartalmazzak ezt a logikat es ekkor ezek vannak pl egy Form-ra
raaggatva).

--------- következõ rész ---------