[Java lista] portál

biziclop biziclop at gmail.com
2007. Nov. 9., P, 16:04:33 CET

On 11/9/07, Gábriel Ákos <akos.gabriel at i-logic.hu> wrote:
> Szerintem a "portál" mint olyan, nem rossz dolog. Viszont meg kell
> találni a helyét. És a helye nem a tipikus magyar kkv. Hanem inkább a
> multi, ahol sok minden van. Mi is készítettünk/készítünk portált, és
> egészen bevált. Pont Liferay-eset egyébként :)
> A portál akkor képvisel értéket, ha az infrastruktúrát, amit ad
> (mármint a beépített portleteket), kapásból tudod használni. És erre
> mennek rá a portálfejlesztők mostanában.

De ehhez minek portal? Ehhez boven eleg par jol megirt komponens, amit
tetszoleges statikus modon osszeillesztesz. Nem kell hozza se
dobozkazas, se user preference-ezes, se skinezes, sem egyeb dolgok,
amikrol szo van.

Azt mondja meg valaki, milyen kezzelfoghato uzleti elony szarmazik
abbol, hogy kiraksz egy nevnap-boxot az egyebkent egyaltalan nem ezzel
foglalkozo honlapodra?

Arra akarok kilyukadni, hogy a portal akar lehetne jo is, de a
gyakorlatban csak kenyelmes kifogasok draga containere. A portal arra
a teves filozofiara epit, hogy egy elhibazott komponens hatasat
semlegesitheti harom masik, kevesbe elhibazott. Valamint arra, hogy a
felhasznalonak van kedve es turelme osszevalogatni azokat a
komponenseket, amikre szuksege van.

Ezek a feltevesek mukodnek peldaul egy tipikus all-you-can-eat
grilletteremben. Az emberek elvezik azt, hogy maguk valogathatjak
ossze a husokat, kisuttetik, es ha az egyik nem jo, nem ordibalnak a
fopincerrel, mint egy hagyomanyos etteremben, hanem csondben
felretoljak, es valasztanak masik hust.

De a weben nem ilyen a kozonseg, legalabbis a legtobb helyen nem.
(Talan pont egy all-you-can-eat grilletterem honlapjan mukodne a
koncepcio? :))

> Annak, hogy te írj egy portletet, webalkalmazás helyett, hm, vannak
> előnyei meg hátrányai, azt ki kell találni. Mert valóban, a portlet
> fejlesztés szívás a hagyományos mosóporhoz képest. És persze ott az
> iframe portlet, amivel simán berakod akárhová a webalkalmazásodat :)

Latod, ez egy kenyelmes kifogas arra, hogy ne kelljen hozzanyulni a
dinoszauruszokhoz.

> Üzemeltetőként nem utolsó szempont ám, hogy a felhasználó piszkálja a
> CMS-ből a cuccait, sőt a megengedett határok között a design-t is
> módosíthatja. :)

Ez meg a jo design hianyara adott kenyelmes kifogas.

Vannak egyeb jo kifogasok is. A third party portletek testreszabasa jo
urugy a fejlesztesi ido megbecsulesenek pontatlansagara. A modularitas
es ez a bizonytalansag pedig jo urugy a valodi koltsegek
elmaszatoalsara.

Lehet ezekhez jol is hozzaallni, de az biztos, hogy nagyon szigoru
szabalyokat kell allitani es nagyon alaposan fel kell terkepezni a
celkozonseget. Igy meg mar korantsem akkora buli, hiszen nemhogy nem
olcso, mindenkinek tetszo, mindenki altal hasznalhato a portal
technologia, hanem kifejezetten szuk celkozonsegnek szant, nagyon sok
extra energiat igenylo es egyaltalan nem olcso cucc. Van, akiknek igy
is megeri, de szerintem nagyon keveseknek.

lsp

lsp