[Java lista] Parallel computing

istvan.ketler at lhsystems.com istvan.ketler at lhsystems.com
2009. Ápr. 24., P, 10:37:57 CEST

Tulajdonképpen így is működik. Adott számítógép-tulajdonos (szabad) kapacitása egy részét bérbeadja, csatlakozik egy grid szervezethez. A szervezet, ha van nagy számításigényű projektje, akkor letolja a kódot és az adatokat a bérbeadó gépeire. Ott ezek alapvetően homokozóban futnak, és visszaküldik az eredményeket, majd leállnak. A "kliens" figyel arra, hogy a bérbeadó saját processzeit ne lassítsa, tehát tényleg a "szabadidőben" fut (elvileg) a letöltött program. Pillanatnyilag úgy tűnik, hogy ennek az üzleti modellnek lehet valamennyi létjogosultsága. Gond viszont a konzervatív biztonsági szemlélettel való komoly ütközés.

Persze egy adott cégen belül a dolog egyszerűbb, a saját gépeinek a jobb kihasználtságára törekedve megvalósíthat egy ilyen hálózatot - a kérdés csak az, milyen munkával tudja azt ellátni. Mondjuk egy vegyészeti kutatóintézet esetén nem kérdés, a rengeteg diff.egyenlet ad nekik munkát bőven. A McDonalds esetén már kíváncsi lennék, milyen nagy számításigényű alkalmazás miatt lenne erre szükségük.

Létezik egyébként törekvés arra is, hogy "öngyógyuló" elosztott adatbázist hozzanak létre. A hálózat minden gépe az információ töredékét tárolja, méghozzá redundáns módon (de nincs két egyforma gép). Így minden infomorzsa sok példányban szerepel (minél fontosabb és/vagy minél gyakrabban van rá szükség, annál több helyen). Minden tárológép időről időre ellenőrzi a saját adatait - egy szavazó algoritmus segítségével megkérdezi a hálózattól, hogy nem sérült-e a saját adatainak integritása. Ha rosszindulatú vagy véletlen károkozás történik, így az gyorsan helyreállítható. A rendszer előnye viszont egyben a hátránya is - a jogosult módosítás megoldása nem egyszerű, és nem is bombabiztos (alapvetően a módosítási javaslat - módosítás jóváhagyók - módosítás propagálók vonal mentén zajlik).

Mármost az "információ" ugye futtatható kód is lehet, szóval egy vírusfertőzés után a gép gyorsan meggyógyíthatja magát. Egy nagyobb cégnél, ha a konfigurációk nagyjából azonosak, ez akár elég jó módszer is lehet. Viszont van még kutatnivaló ezen a területen bőven. Mondjuk PhD témának teljesen jó, ha valakit érdekel...

Szóval az ötleted nem rossz, már vannak is ide kapcsolható, részben működő megoldások, illetve üzleti elképzelések is. Meg további kutatni, illetve fejlesztenivaló bőven. Szerencse még, hogy egyelőre látszólag minden ezzel foglalkozó törekszik egy kvázi szabvány használatára.

Üdvözlettel,

Iván

István Ketler
Project Coordinator

Lufthansa Systems Hungaria Kft.
Airline Management Solutions
Schedule & Revenue Management
Alkotás u. 53.
1123 Budapest
Hungary

Tel: +36 1 887-2815
Fax: +36 1 887-2977

Room: MOM Park, Building A, Room 556

e-mail: istvan.ketler at lhsystems.com
Internet: www.LHsystems.hu

Sitz der Gesellschaft / Corporate Headquarters: Lufthansa Systems Hungaria Kft, Budapest, Fövarosi Birosag 01-09-463417
Geschaeftsfuehrung / Management Board: Monika Houck