[Java lista] számítási teljesítmény

Peter Verhas peter at verhas.com
2009. Aug. 30., V, 11:25:57 CEST

http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=1390173&ns=16147

Érdekes cikk, sokat tanultam belőle. Hasonlókat mond, mint Szilárd, de
azt is taglalja, hogy milyen alacsony szintű optimalizálások lettek
túlhaladottak a processzorok fejlődésével.

Például a pow használata helyett az egész hatványra emelés lehet, hogy
lassabb, mert hosszabb a kód, a lebegőpontos számolást meg alacsony
szinten elvégzi a processzor. (A cikk természetesen nem ezt említi
példaként.)

De az nagy igazság, hogy algoritmikusan kell optimalizálni először, és
... és utána már elég gyors is lesz a kód, a többi felesleges.

A FORTRAN egyébként azért gyors, mert minden változója statikus, és
ezért nincs indirekció a változók elérése során. Viszont compile time
kell tudni a tömbök méretét, és csak egydimenziós tömb van (ha
többdimenziós, akkor is egy dimenziós az indexelése).

Azért lett ilyen, mert a hatvanas években a két irányzat az Algol és a
FORTRAN képviseletében az volt, hogy:

- magas szinten kell programozni, és fordítson optimalizáljon a gép

- alacsony szinten kell programozni amit le tud fordítani és optimalizálni a gép

Az adott technikai szinten az Algol és később az Algol68 halálra volt
ítélve. A FORTRAN ma is él, és ötven éve folyamatosan fejlesztett
technológia. Amit ki lehet optimalizálni egy fordítóban, ami bugot ki
lehet javítani az ki van javítva, ki van optimalizálva.

Az Algol, mint irányzat pedig negyven éven keresztül parázslott a hamu
alatt, és próbált idő előtt megjelenni, mint Modula, Simula, Ada és
valahol most jutunk el oda 50 év után, hogy elég erősek hozzá a gépek,
hogy magas szintű nyelven programozzunk, és lassan eljutunk a
Java-hoz, C#-hoz, Groovy-hoz stb.

Hraballal szólva: mára elég lesz ennyi.

Péter

peter at verhas.com