[Java lista] for: ++i vagy i++

istvan.ketler at lhsystems.com istvan.ketler at lhsystems.com
2009. Feb. 9., H, 10:55:46 CET

Szia,

szervezetfüggő, de egy többé-kevésbé hagyományos felosztás lehet:

üzleti elemző (inkább a megcélzott szakterülethez (business domain) ért, leginkább azt kell értelmesen leírnia.

követelmény-elemző (az üzleti elemző anyagát lebontja/átalakítja, és meghúzza a rendszer határait)

architect (fő feladata a nem funkcionális követelmények figyelembe vétele, ezért főként ő tervezi az alkalmazás szerkezetét, kommunikációját, egyebeket)

tervező (elsősorban a funkcionális követelmények alapján készíti el a rendszer tervét (class diagram, communication-like diags), erősen támaszkodva az architekt munkásságára.)

programozó (a terv alapján elkészíti a kódot).

tesztelő (a követelményspecifikáció alapján teszttervet készít, és annak alapján ellenőrzi a rendszer működését)

dokumentáló (felhasználói doksik írása, de egyéb dokumentálási feladata is lehet)

Az egészhez kell még egy projektmanager, akinek "semmihez nem kell értenie", "csak" az erőforrásokkal kell tudnia gazdálkodni. A valóságban persze valamennyi területről kell legyen valamennyi ismerete. (Gyakori, hogy a cégek tapasztalt programozót/tervezőt tesznek meg projektvezetőnek, így a cég veszít egy jó programozót/tervezőt, és legtöbbször kap cserébe egy rossz projektvezetőt, mivel az is egy szakma, amit tanulni kell).

Aztán persze ezek sokszor össze is mosódnak (pl elég gyakori, hogy a második-negyedik ugyanaz, esetleg akár az első négy is, csak a sapkát cserélgeti attól függően, éppen mit csinál. Az is gyakori, hogy a tervezési munka, sokszor sajnos az architekt munka egy részét vagy egészét a programozó végzi. Olyan is van, hogy a tesztelő is a programozó, meg a dokumentáló is (az utóbbi még csak-csak, de a programozó általában nagyon rossz tesztelő).

Ajánlott forrás még a UP (Unified Process), az sokkal precízebb, de ezer más szerepkör felosztást találsz a neten kis kereséssel.

A fentiekből mindenesetre látszik, hogy mivel a sebesség/teljesítmény NFR (non-functional requirement), ezért mindenképpen illik az architektet is izgatni az optimalizálás problémakörével.

A kérdésed persze gyorsan gilisztakonzervvé változhat, szent háborúvá terebélyesedhet, meg ilyenek...

Üdvözlettel,

Iván

István Ketler
Project Coordinator

Lufthansa Systems Hungaria Kft.
Airline Management Solutions
Schedule & Revenue Management
Alkotás u. 53.
1123 Budapest
Hungary

Tel: +36 1 887-2815
Fax: +36 1 887-2977

Room: MOM Park, Building A, Room 556

e-mail: istvan.ketler at lhsystems.com
Internet: www.LHsystems.hu

Sitz der Gesellschaft / Corporate Headquarters: Lufthansa Systems Hungaria Kft, Budapest, Fövarosi Birosag 01-09-463417
Geschaeftsfuehrung / Management Board: Monika Houck