[Javalist] lombok

istvan.ketler at lhsystems.com istvan.ketler at lhsystems.com
2012. Nov. 21., Sze, 12:42:56 CET

Annak idején a Java kifejlesztése során nagy hangsúlyt kapott, hogy a lehető legtöbb elkövethető hiba már fordítási időben kiderüljön. Az annotáció határeset, a getter/setter tán rövidebb kódot ad de olvashatóbbat semmiképp, és az IDE részéről is kéne hozzá támogatás (outline-ba bekerüljön vagy ne; ha a meghívás helyén keresem a deklaráció helyét akkor odavigyen /pontosan hova is, az annotációra?/, hasonlók). A getter meg a setter eleve kicsit OO-ellenes ízt kaphat, és sokan a gondos tervezés helyett inkább ezeket használják rosszul, szóval nem vagyok abban biztos hogy ilyen formában szükség lenne rá (pl. egy adatobjektum esetén a setName(last, middle, first) az üzleti logika szempontjából védhető, külön a setLastName, setFirstName, setMiddleName már nem igazán). De ez egy külön vita tárgya.

Az eredeti koncepció ellenére, amikor a kódban mindenféle vezérlő stringeket helyezünk el majd ezek vezérlik a futást és az üzleti logikát, az már szerintem erősen kerülendő, bármilyen könnyű is automatikusan generálni ilyeneket, a property change és a property listener is szerintem eléggé nehézzé tudja tenni a hibakeresést, forráskód olvasással sokszor nem is lehet megtalálni a hibát csak debuggerrel.  Szóval már ez is eléggé bonyolítja az életet.

Ez a legújabb agymenés, ahol egy tök máshol elhelyezett annotáció megváltoztathatja bizonyos objektumok viselkedését, és ahol rejtett paraméterek bukkanhatnak fel, mindez úgy hogy a debugger nem is igazán esélyes rá hogy megtalálja a tényleges forrást hiszen az ő belső adatstruktúráit nem hülyítjük meg csak a fordítóét, hát ez engem eléggé lelomboz. Talán tényleg itt az ideje, hogy inkább kecskepásztor legyek, ott legalább a határidők is más értelmezést nyernének.

Márpedig a nagyobb programok esetén( x) programozó összesen (y) emberévet fordít a fejlesztésre, majd (z<<x) programozó (t • y) emberéven keresztül „méjnteneli” és továbbfejleszti a kódot. Ha az eredeti csapat (x-z) programozója ilyen, kevéssé karbantartható trükköket alkalmaz, akkor (t>>y) könnyen igazzá válhat, az pedig pénzben is kifejezhető komoly veszteséget fog eredményezni.

Üdv,

Iván
István Ketler
Senior Consultant