[Javalist] GWT history

Istvan Soos istvan.soos at gmail.com
2013. Júl. 17., Sze, 01:10:24 CEST

Én végignéztem belülről, ahogyan a GWT-ről más technológiára került át
a hangsúly. Az írás nem céges álláspont, csak a saját (erősen
elfogult) véleményem.

A Google nem "támogat" vagy "nyom" egyik vagy másik technológiát sem
kizárólagosan. A cégen belül több technológia használata is megfér,
különösen a webes technológiák világában. Néha egy-egy
termékfejlesztéshez kifejlesztenek egy külön keretrendszert és
engedélyeztetik a nyílt forráskódú közzétételt. Igazából így indult a
GWT, a Closure compiler és pl. az Angular is. Néhány esetben alaposabb
helyzetelemzés után döntenek arról, hogy belevágnak a nyilvánvaló
előnyök miatt, ilyen volt pl. a Dart nyelv és VM elkezdése.

A GWT akkor született, amikor az IE6 volt a domináns böngésző, és a
JavaScript kódokat nehézkes volt több böngészőre külön-külön
megcsinálni, mert nagyon máshogyan működtek, néha ugyanaz a metódust
teljesen máshogyan kellett értelmezni. Mára ez a probléma szinte
teljesen elenyészett, nincs igazán ilyen nyomás a fejlesztéseken.
Ráadásul a Java -> JavaScript fordítás nem egyszerű, pl. hogy a JS kód
ugyanúgy viselkedjen mint a Java. A GWT compileren évek óta nagyon jó
compiler-szakértők dolgoznak, de pl. az AdWords fordítási ideje még
így is nagyon-nagyon sok (órákról beszélünk ha nem a párhuzamos build
rendszer csinálja).

A GWT mára valóban nem hangsúlyos a Google-ön belül, de ez nem jelenti
azt, hogy azonnal dobják. Az AdWords a mai napig az egyik legnagyobb
GWT-s projekt, és még sokan foglalkoznak azzal, hogy javítsanak a
"viselkedésén". Ugyanakkor azt látni kell, hogy a szellemi agytröszt a
webes részlegen belül átcsoportosult a GWT-től. Ennek részben az volt
az oka, hogy a GWT-t vezető manager elment a cégtől, a csapata szép
lassan elszivárgott (cégen belül máshova, ill. cégen kívülre, őket meg
lehet találni olyan helyeken, ahol GWT-t szupportálnak). A többi
technológia jobb is volt, az azokat képviselő emberek pedig több szót
kapnak.

Az új helyek közül egyikre sem lehet azt mondani, hogy a Google azt
nyomja vagy hogy egyértelműen letette mellette a voksát és nincs más.
A különböző fejlesztői közösségek belelkesülhetnek egyikre vagy a
másikra (mikor melyiket veszi észre több ember), de az nem a Google
céges álláspontja. Cégen belül a projektek teljesen szabad kezet
kapnak abban a választásban, hogy milyen technológiát akarnak
használni. Van aki ma is inkább GWT-s projektet kezd, van aki már több
mint egy éve Dart-ban fejleszt.

 A következő, lista a modernebb Google technológiákról nem
reprezentatív, inkább csak a saját hangsúlyaimat tükrözi:

- Dart: nagy és értelmes fejlesztőgárda a háttérben, minden ponton
előrelépés a JS-hez és node.js-hez képest. Lars Bak pedig arról is meg
tudott győzni, hogy látnak esélyt a JVM teljesítményének nemcsak
megközelítésére, de bizonyos esetekben ahhoz képest gyorsabb is lehet
a VM (kevesebb overhead *lesz*).

- AngularDart (AngularJS + Dart): az AngularJS Dart portja, azoknak
akiknek az alap Dart nem elég. Most per pillanat velük is dolgozok egy
projekten, szerintem jó lesz, de még nem annyira kiforrott mint az
AngularJS.

- http://www.polymer-project.org: A Web Components szabványra épülő
projekt. A szabvány még alakulóban, de elég esélyes, hogy rövidesen
elterjed. Ennek is lesz Dart portja.

Ami belülről látszódik, hogy a Dart használata jót tesz a
fejlesztéseknek: nagyon kevesen vannak, akik kipróbálják egy
projektben és utána vissza akarnak térni bármelyik másik
technológiához. De az is lehet, hogy ez csak az én elfogult nézőpontom
és echo-chamberem :)

Üdv,
  István