[Javalist] Agilis projekt

Gábor Garami gabor.garami at hron.me
2013. Sze. 29., V, 22:00:38 CEST

Eloszor is, en megprobalnam a meglevo rendszert optimalizalni. Azt
mondod, hogy sok Excel van, sokfele verzioban, sok gepen. Ezt egy
kozos Google Docs alapu megoldas kivaltana, es legalabb a verziok
egysegesek lennenek, ha es amennyiben a Product Ownerek azt az apro
dolgot keresztul tudjak vinni a megrendelokon, hogy mindenki ugyanazon
a GDocs sheeten dolgozik. Ez elvben nem tul nagy feladat, tehat
barmely Product Ownernek meg KELL tudnia birkozni vele.

Azutan le kell ulni a vezetokkel, es beszelni. Es
beszelni-beszelni-beszelni. Akar meetingen kivul is. Ha a csapat nem
erti, nem tudja, hogy az adott funkcionak mi a celja, akkor csak
lefejlesztik a funkciot, aminek azutan semmi koze nem lesz a
szoftverhez. Egy alapvetoen sarga falon is nagyon rosszul fest egy
bugyirozsaszinre festett konnektor, barmily apro resze is legyen ez a
fal egeszenek. Ha nem illik bele az adott funkcio a szoftverbe, akkor
valaki valahol mar nem erti az igenyeket, es ezt mindenkepp el kell
kerulni. Ha a Product Owner nem hajlando ezt figyelembe venni, akkor
melyebbrol, de visszajelzesnek kell mennie, hogy baj van, mert egy ido
utan mar a sokkal komolyabb problemak is el fognak sikkadni.

Nem tudom, en nem ertek ezekhez a modszertanokhoz, es amikor en nem
ertek valamihez, akkor mindig eloveszem a sufnibol a jozan paraszti
eszemet, es raengedem a problemara. Most az jott ki, hogy lehet egy
modszertan akarmilyen dinamikus, viselhet akarmilyen szep es jol
hangzo nevet, ha alapveto problemak vannak a csapaton beluli, illetve
a csapat es a vezetes kommunikaciojaban, ha nem erti meg egyik a
masikat, akkor NEM MUKODIK. Az kulon rossz dolog, ha a csapat azt sem
erti, hogy honnan indultak es hova tartanak. Itt tenyleg az van, hogy
nalatok a cegvezetes elokapott egy jol hangzo modszertant, es annak
alapjan elnevezte a cegeteknel uralkodo kaoszt. Ettol azonban a
kaoszbol meg nem lett rend, csak nevet kapott, oriasi kulonbseg.

Ha es amennyiben nem lehet keresztulvinni azt, hogy a meetingen belul
a csapat szamara letfontossagu informaciok elhangozzanak, akkor addig
kell rangatni a kollegialis szalakat, amig ezek az informaciok
elhangoznak valakitol. Ezen felul valakinek a sarkara kell allni, es
megszervezni legalabb a csapaton beluli es a csapatok kozotti
informaciocseret. A ti erdeketek is, hogy ne homlokegyenest ellenkezo
iranyba menjetek csak azert, mert ellentmondasos dokumentaciok es
ellentmondasos informaciok keringenek. Elso szabalykent el is lehet
fogadni: ha valaki megtud valamit, azt korbekuldi a csapaton belul.

Egyebkent en megkockaztatom azt, hogy a megfelelo kerdesek
megvalaszolasa van olyan fontos, hogy akar keresztul is gazoljunk a
szervezeti hierarchian, es egybol a megfelelo embertol kerdezzunk.
Persze, lenyeges, hogy olyan legyen a kollegialis viszony, hogy ez
megteheto legyen kellemetlen mellekhatasok nelkul. Tudom, hogy ez
gyakorlatilag minden modszertan ellen valo, azonban a modszertanok es
a szervezeti hierarchiak elsosorban a kommunikacio hatekonysagat es a
termek gyors es pontos elkeszultet KELL hogy szolgaljak, es nem szabad
az iranyokat megforditani. Nem szolgalhatja a termek a ceg hierarchiat
vagy a kommunikacio a modszertant.

Ne varj gyors javulast, ez hosszu folyamat. Es azt se vard, hogy
minden csettintesre megvaltozik, csak ki kell varni: neked is boven ki
kell venned a reszed a dolgokbol. Keress olyanokat, akik legalabb az
altalad felvetett problemak egy reszet latjak, ulj le veluk, es
probaljatok meg ertelmes megoldasokat kitalalni. Ha vezetoi szinten
nem latszik a problema es megfelelo tajekoztatas mellett (!!!) sem
tortenik meg a problema letenek elfogadasa, akkor nektek kell
kitalalnotok, es valahogyan megszervezni a megoldast is, akar segitseg
nelkul is.

Van meg egy lehetoseg: kulsos scrum-szakerto bevonasa aki elkezd
monitorozni bizonyos jol definialhato metrikakat a cegnel, es a
vezetes szamara tenykent kezelheto formaban bemutatja, hogy ennel a
cegnel bizony kaosz van, espedig azert, mert a munkatarsakkal valo
kommunikacio nem megfelelo, es/vagy akar azt is, hogy a valasztott
modszertan a ceg projektjei szamara nem megfelelo. Mert ilyen is
letezik. Ugyanis egy modszertant nem a korulotte levo hype vagy a
nepszerusege alapjan kell kivalasztani, hanem meghatarozo az, hogy
milyen jellegu projektek vannak es milyen jellegu ugyfelek.

Egy scrum-hoz nalam jobban erto ember majd ugyis elmondja ezt a
megfelelo szakkifejezesekkel harom mondatban, nekem ez 7 bekezdesbe
telt.

Garami Gábor
E-mail: gabor.garami at hron.me
Tel: +36 20 235 9621