[Epitesz] hotechnikai szamitasok

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2005. Dec. 21., Sze, 21:09:01 CET


Erdos Zoltan wrote:

Kiindulásul: 5-6 W/dm2 kb 50 fokos túlhőmérsékletet okoz.

A gyakorlati megoldások majd jönnek mástól. Valszleg a takarékos megoldás 
érzékelővel egybeépített valami lesz, mert nagyon változik az a hőmérséklet, 
amire beállna magától a felület, és csak a kis plusz hőmérséklethez való 
különbséget kell előállítani, az meg elég drasztikusan fog változni. (Az 
esetek zömében leginkább a jegesedéskor van haszna a dolognak, a havat 
nagyobb hidegben el lehet söpörni...)

Betonban: ha nekem kéne csinálnom, nem akarnék vastag rétegeket 
átmelegíteni. Azaz: gyémánt tárcsával hornyokat marnék a betonba, és ide 
fektetném bele a fűtőhuzalokat, tehát elektromos lenne. Ezzel a szükséges 
időre villámgyorsan lehetne olvasztani. Főleg, ha már kész a beton.

Ahol tartósabb meleget szeretnél tartani, oda valszleg valami 
fagyállós-csöves megoldás jöhet szóba, mert ekkor gázalapú energiát 
használhatsz. Az már részletkérdés, hogy az egész fűtésrendszert fagyállóval 
töltöd-e meg, vagy csak a kimenő részt, és hőcserélőt használsz, meg plusz 
szivattyút. (Az automatikának gondoskodnia kell arról, hogy a kintről bejövő 
marha hideg lé ne fagyassza le a hőcserélő sima víz-oldalát.)

Pár gondolat az elektromos fűtésnél a betonba kerülő fűtőhuzalról.

Szerintem simán szilikonnal vagy pvc-vel szigetelt rezet is lehet 
használni!! Adott osztástávolságnál és a megkívánt föláramló 
hőáramsűrűségből egyenesen következik, hogy a horony egységnyi hosszában 
mekkora hőnek kell keletkeznie. Tehát itt nem a huzal anyaga a lényeg, hanem 
csakis az átmérője, mert az adott W/m-nél a huzal szigetelővel együtt 
értendő felületi hőáramsűrűsége annál kisebb lehet, minél nagyobb az 
átmérője. A huzal anyaga csak azt fogja kiadni, hogy mekkora legyen a 
fesz-áram aránya. A teljesítmény adott lesz.

Garázsfeljárónál az is járható módi (ezt is számolgattam már párszor), hogy 
alkalmasan megválasztott betonacél megy hosszában a két keréknyom kellő 
szélességében (rátartás), a két oldal pedig sorba van kötve. A táppal 
ellentétes oldalon valami durung laposvashoz hegesztve minden acél kellő 
varrat-keresztmetszettel szintén. A laposvas egymaga legyen jóval nagyobb 
keresztmetszetű, mint a párhuzamosan futó acélok össz keresztmetszete. (Ezek 
különben  lehetnek négyzethálóból kivágott alkalmas csíkok is, de arra is 
van lehetőség, hogy csaknem teljes szélességében menjen ilyen négyzetháló. 
Félpályán oda, másik felén vissza). Vagy más módon is el lehet helyezni a 
vasakat, de arra törekedni kell, hogy a párhuzamos szálak hossza azonos 
legyen. A négyzethálónál nincs sok variálási lehetőség, mert a keresztbe 
menő vasaknak ekvipotenciálon kell lenniük, ne folyhasson keresztben is 
áram.

Ebben az acélos megoldásban az a jó, hogy ugyan baromi nagy lesz az áram, de 
olyan kicsi a fesz, hogy annak egyszerűen nincs jelentősége. Mint egy 
laposelem vagy hasonló. Úgyis kell vmi leválasztás, egy bika traffancs... 
vagy tőlem rendelsz egy egyenáramú szabályozott áramforrást, ami hőfokra fog 
szabályozni, és lesz benne áram- meg feszkorlát. :-))))

Lehet különben nem csak szilikonos huzalt használni, hanem pvc-t is. Ha 
ésszel van használva (pl forró nyáron nem fogja senki véletlenül 
bekapcsolni), a pvc is jó olyan 50-60 fokig, ekkor már elég mackósan adja át 
a hőt a környezetének. Persze a betonacélt, ami be van ágyazva, nem fogja 
überelni. Cserébe utólag is berakható. Minél vékonyabb a horony, így a huzal 
is, annál sűrűbben kell. Itt is lehet alacsony feszre törekedni úgy, hogy 
sok párhuzamos szálat használunk.

Persze a betáp oldalon olyan kábelekkel kell nyomulni, amik lényegtelen 
feszeséssel elintézik a dolgot.

Nemtom, ki hogy van vele, de én nem nagyon haladnám meg a 12V-ot. Tegyük 
fel, hogy sikerülne két viszonylag közeli pont közé mondjuk 24V-ot rakni, 
még mindig törpefesz. És hiba van. Valaki elesik, az már magában is elég 
trauma. És ekkor a két keze közé kap nagy nyomással (mert rajta támaszkodik) 
24V-ot, ráadásul váltót mondjuk. Hát nem biztos, hogy felkel, ijedtében 
történhet vele ezmegaz. A 10-12V-ot kétkézből nem akárki érzi meg. Aki 
megérzi, az már rettentő érzékeny ember.

De ez az egész csak magánvélemény.

Aztán vannak a rendesen földelt csőfűtőtestek, hálózatról tápláltak. 
Biztosan van alkalmas hosszban is, hát az gatyarámenésileg hátrány, amúgy 
korrekt lehet. Hiba esetén gáz. A betonacél 5-6-os átmérőben sem valószínű, 
hogy "meghibásodik".

Én is kíváncsian várom az ötleteket.

hjozsi 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról