[Epitesz] hajópadló kezelése

Pataki István ipataki at ipataki.axelero.net
2005. Júl. 18., H, 15:28:04 CEST

Sziasztok!

Köszönöm az eddigi válaszokat!

Én kérdeztem:

>From: Auth Gábor
> [...] lakkoztam
>Gemini-vel, és két év után jelentős eltérés mutatkozott a fényt kapott és
>a sötétben maradt részek között... :(

>From: "jhidvegi"
>[...] alulról is jól lezárunk (párazárunk), meg felülről is ezt próbáljuk
tenni,
>akkor nagy baj lehet. Pl felmosnak, kiömlik valami... [...]
>Egyrészt gombásodhat, de főleg úgy feldagad, felpúposodik, hogy az egészet
>fel kell szedni.

Én is ilyen lehetőségek miatt kérdeztem. A víz/páraszigetelés csak
következmény. Ez egy tetőtéri szoba, a padozat tégla és beton, tehát a vizet
kis mennyiségben önmagában elvezetné, egyébként is nagyon száraz. A helyiség
funkciójából és a használat módjából eredően csak balesetszerűen kerülhet
víz a padlóra. A műanyag a lépészaj és általában hangszigetelés miatt kerül
a padló alá, meg mert durva a beton felülete. Ez az anyag 120cm széles és
5mm vastag apró buborékos PE hab, nagyon rugalmas és teljesen vízzáró.
Tudom, hogy a beton alá kellett volna tenni, de most már késő...

A hajópadlót esetleg teljes hosszában végigragasztanám egymáshoz, így nem
maradnának rések a deszkák között. Az egész kb. 4mx4m deszkafelület mintegy
"úszna" a padozaton, körben 1-1cm-t gondoltam hagyni, amit a felhajtogatott
műanyag hablemezzel töltenék ki. Közbevetés: mekkora rést kellene fa
dilatációjára "tudományosan számítva" hagyni?

Erre sajnos az elvárások szerint (és mert az már megvan) egy nagyon vékony
habalátétes padlószőnyeg kerül, ami nem igazán vízzáró, de a szellőzést
rendesen gátolja. Mégis a fölső oldal az, amelyiknek a szellőzését szükség
esetén meg lehet oldani, ezért olyan tartósító kezelés kellene, ami nem
akadályozza szükség esetén az alsó rész száradását. Olyasmire gondoltam,
hogy a faanyagot pl. lenolajjal kenem le. Valószínűleg kétoldali kezelésre
van szükség, tehát fektetés előtt legalább az alját be kell kenni.
Közbevetés: én a közönséges firnájsz (lenolaj) szagát még évek múltán is
érzem, de az első hónapokban szabályosan "csípi a szemem", ezért valami más
vegyi anyag kellene. Talán az lenne a legjobb, ha maradna az egész fafelület
szabadon, de akkor is kell valamilyen felületi kezelés.

Felmerült bennem az is, hogy a műanyag szigetelő lemezt 2-4 cm átmérőjű
lyukakkal legalább részben átszellőzhetővé tenném, de nem tudom, milyen
sűrűn kellene lyukasztani. Mint a leírásból kitűnik az egyes rétegek nem
lennének egymáshoz ragasztva, helyi terhelés hatására az anyag megnyúlhat,
túl sűrű lyukasztás és kis átmérő esetén betölti a lyukat, miközben csökken
a vastagsága. Ezek olyan kísérletek, amit nem jó a saját kontómra végeznem.
Ehhez kérem a véleményeket, talán többünknek is hasznára válik az eredmény.

Köszönettel
pi