[Epitesz] konvektor hokapacitas noveles

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2005. Nov. 24., Cs, 10:15:55 CET

Varga Tibor wrote:

> Ha nincs légrés a kövek között és a fal és a kövek között, akkor
> egyértelmu"en igazad van.

Szerintem akárhogy töltöm meg a konvektor és a fal közti teret, ha azt
eredményezi, hogy maga a fal nem tud annyira átmelegedni, akkor már
feltétlenül több hő marad bent.

> A konvektor amennyire én ismerem inkánn ho"sugárzás formájában, mint
> ho"vezetéssel

Nem igazán. A konvektorok konvekciós hőleadásra vannak tervezve (innen a
nevük is). Bár a belső fűtőfelület hőmérséklete jó magas, de a burkolat az
már jóval alacsonyabb hőmérsékletű.

Kb az az ábra, hogy a belső igen forró felületről dől a forró levegő
fölfelé, és közben persze sugároz is. A burkolatlemez kétoldalról van
konvekciósan hűtve ugye, de ez már csak azt a hőt tudja bárhogy is leadni,
amit sugárzással kap. Ennek is a nagyobbik része konvekcósan megy le róla, a
kisebbiket elsugározza kifelé (és vissza is).

Ha nagyon olcsón akarjuk megoldani, még két lemez hátulra persze vmi
légréssel, amik tehát szintén tudnak konvekciósan hőt leadni, és a fal
felőli már tutira hideg lesz.
Az is megoldás persze, amit olvastam már itt, hogy hőszigetelő réteg a
falra, és belül legyen rajta alufólia, ami visszatükröz. Csak arra kell
vigyázni, nehogy ezen a hőszigetelő rétegen túl, tehát a falon annyira
lemenjen a hőmréséklet, hogy alámegy az aktuális levegő harmatpontjának, és
jól benedvesedjen, bepenészedjen.

A hőpuffer is megoldható, de ennek gázkonvektoroknál, folyatos működésű
szerkezeteknél kevés jelentősége van. Csak bevisz egy plusz időállandót, és
szerencsétlenebb esetben rossz helyre kerül a hőérzékelő, és nem fogja a
távolabbi pontok hőmérsékletét pontosan tartani tudni a hőfokszabályozó.
Rosszabb esetben be is lenghet az egész, tehát szabályozási hibából a szoba
más pontján mért hőmérséklet a ki-bekapcsolási periódushoz képest annál
nagyobb periódusidejű, színuszos jellegű lengéssel fog változni.

A lemezes konvektor tényleg pattog, én se szerettem. Az öntött meg
elrepedhet, és bár csöndes, bele lehet szépen halni. Én mindkettőnél
beszerelnék CO érzékelő-jelzőt az adott légtérbe, akkor is, ha ott nem
szoktak aludni, csak ébren tenni-venni, dolgozni. A direkt hősugárzást pedig
elől is lemezzel védeném le, és ha egyenetlen a hőmérséklet eloszlás (fönt
meleg van, lent meg hideg), vmi jó lassú járású (plafon)ventillátorral, vagy
ahol van, a klíma ventillátorával lassan, de állandóan kevertetném a
levegőt. (A klímáknak van olyan üzemállapotuk, amikor csak levegőt kever, a
kompresszor nem megy.) Magasabb helyiségekben ez jelentős spóroláshoz vezet,
mert fönt nincs kizárva, hogy keverés nélkül akár bőven 30 fok fölé is
elmegy a hőmérséklet, ami ott ennek megfelelő hővesztéssel jár a falon,
födémen át. (Nem mindegy, hogy a külső és belső hőmérséklet különbsége
22-(-5)=27 fok, vagy 35-(-5)=40 fok.) Tulajdonképpen a padlófűtéseknek ez az
egyik előnye (meg persze van hátránya is).