[Epitesz] konvektor hokapacitas noveles -> hotarolas

Bamer Balazs bamer at db.bme.hu
2005. Nov. 25., P, 11:35:52 CET

Szervusz Laci!

> keszitenek egy kb 200*30*50 centis ladat, amibe "radiatorszeruen"
> belemenne a melegvizcso - kigyozva kb 10-15-szor - es kimenne az elmeno

Szerintem tartály legyen vízzel töltve: jóval hatékonyabb a hőátadás, és a
víznek eszetlen nagy a fajhője. Ezzel akárhogy is van, a beavatkozás
sebességét erősen növeled, ami most tippre a hagyományos kacsolók esetén
megnövelt be- és kikapcsolt szakaszokat eredményez. A hőkapacitást
abból a szempontból rossz helyen van, hogy nem a lakótérbe kerül, hanem
valahova félre. A hőtárolós kályha is a fűtendő helyiségben tárolja a hőt.

  Szerintem a lakótérben kell hatalmas hőkapacitásnak lenni, mégpedig
elválasztva a hőszigeteléstől. Ezért rossz a csak Porothermből épült ház,
mert nagyon kicsi a hőkapacitása. Ha nincs külső szigetelés, akkor a
szigetelés egésze elég jól el van osztva a tömegben, így belülről nézve az
effektív hőtároló réteg kb. 2 cm (egyetemen tanították). Ha belülre
tömör kistéglaréteget raksz, már sokat nyersz, illetve ha teljesen
szétválasztod a teherhordó/hőtartó tömeget a hőszigeteléstől (tömör
kistégla, kő vagy vályogfal kívül szigetelve), még jobban. Persze hőtároló
tömeget utólag is rakhatsz bárhova, egy igénytelen példában 120 literes
műanyag hordók voltak a nappaliban... ezek a megoldások nyáron is sokat
jelentenek, különösen, ha a szigetelés nem párazáró.

 							szia: Balázs