[Epitesz] Gazkazan es kandallo parhuzamosan

Varga Tibor varga at gyogyinfok.hu
2005. Nov. 29., K, 14:02:26 CET

Sziasztok!

Pataki István wrote:

>Sziasztok!
>

>Lehetne a földszinten és a teto"térben is 1-1 termosztát párhuzamosan és az
>alsó szinten meg ho"mérséklet érzékelo"s radiátor szelepek. Ebben az esetben
>a radiátorszelep és a termosztát összeveszhet, ha nem tudom megmondani a
>radiátorszelepnek, hogy most ne automata üzemben mejen, mert most hideg a
>kandalló és a termosztátnak kell eldönteni, hogy milyen meleg legyen.
>Létezik ilyen radiátorszelep?
>

>Ezt az "osszeveszest" nem ertem! Ha hideg van, kinyit a radiatorszelep, ha
>melegebb van a beallitott erteknel, akkor lezar.

Így igaz.
Csakhogy ha valaki eltekeri a radiátort és az úgyérzi, hogy elég meleg
van, akkor csökkenti a rajta áthaladó vízmennyiséget.
Vagyis megállítja a szoba hőmérsékletének emelkedését. A termosztát meg
még úgyérzi, hogy hideg
van és nem kapcsolja le a kazánt.

> A parhuzamosan kotott
>termosztatot sem ertem! Ezek kozul ha valamelyik alacsonyabb homersekletet
>erzekel, mint a beallitott ertek, akkor az EGESZ rendszer futeset inditja
>el, figgetlenul a masik termosztattol.

Igen.

> [...]
>egy bejarati ajto nyitasra vagy egy szoba gyors kiszelloztetesere. Emelle
>meg szempontnak tartom azt, hogy az epulet legkevesbe kifutheto reszen
>legyen. A tobbi helyisegben ugyanis a radiatorokat lehet zarni, pontosabban
>a csapokat csak annyira kinyitni, hogy a termosztat rendes mukodese mellett
>az adott helyisegben is eppen az elvart homerseklet legyen. Ezeknek a
>csapoknak a beallitasa hosszadalmas, ra lehet szanni tobb hetet esetleg az
>elso telet. Igazabol azt a tervezesi hibat lehet igy korrigalni, hogy a
>helyisegekbe nem a megfelelo teljesitmenyu futotestet allitottak be.

Jelenleg így van.

>Ha valahol potlolagos futest van - pl. kandallo - ennek idoszakos mukodeset
>jol kiegyensulyozza az ebbe a helyisegbe a futotest(ek)re szerelt
>homersekletszabalyozo szelep. A helyiseg tulfuteset (ti. a kandalloval) nem
>tudja megakadalyozni, de ha abban nem eg a tuz, akkor a radiator szelepet
>addig nyitja ki, amig a helyiseg homerseklete el nem eri a beallitott
>erteket.

Igen, túlfűtés lesz, hiszen a kandalló nem igazán szabályozható, csak
lassan és manuálisan.
Az atomata radiátoroszelepek elzárnak ilyenkor. Vagyis a gázkazán
ilyenkor csak a
kandalló által nem fűtött helyiségeket melegíti.
De mit csinálok akkor, amikor át akarok állni és csak az alsó szinten
fűteni?
Nem szerelhetem le az automata radiátorszelepet.
Vagy van olyan, amit ki lehet akasztani, hogy ne automata legyen?
Mert, mint fentebb írtam összeveszik a két beavatkozó szerkezet, mert
nem biztos, hogy időben egyezik az alapjelük és/ vagy a kívánatos
szabályozott értékük.
Ezt részleteztem egyik korábbi levelemben a listán.

Úgy néz ki, marad az, hogy az egyik szobában ahol a központi fűtés is
fűthet meg a
kandalló meleg levegője is oda lesz vezetve, hogy a radiátoron automata
szelep lesz
megkerülő, csak manuálisan állítható szeleppel.

Az a fajta kandalló ára, amelyik a központ fűtésbe beköthető, 800eFt
környékétől indul.
Azon kívűl véletlenül sem akarok olyat, hogy az egyik fűtési mód hibája
a másik működését
is negatívan befolyásolja.

Ha teljesen független a két rendszer, akkor áramszünet, vagy gáz hiánya
esetén
is tudok fűteni a kandallóval. Ha meg bármiféle csőkígyót, hőcserélőt
bekötök a
kandallóba, akkor néhány évtzed múlva cserélni kell, hogy ki ne lyukadjon.
Legalábbis az ettől való félelem volt az egyik oka, hogy a kb 30 éves
vegystüzelésű kazánt
kiszedtük a központi fűtésrendszerből. Ezen kívül még másik 3 ok is volt,
de most nem részletezem.

Üdv. Tibi