[Epitesz] Erdekes lakoovezeti elrendezesek

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2005. Sze. 5., H, 13:56:46 CEST

Nézegettem a Google Earth-ban különféle helyeket, és rábukkantam
Indianapolis-ra. Nagyon érdekesen helyezik el a  házakat, telkeket, és az
oda vezető utakat. Öcsém mondta, hogy Újzélandon is gyakori az az
elrendezés, hogy kis zsákutcákat alakítanak ki, ahova  egyszerűen nem
érdemes behajtani annak, aki nem ott lakik, így tök csöndes övezeteket lehet
kialakítani. Nos, a fenti városban ezt tökélyre vitték. A madártávlati kép
is elég érdekes. Talán azért, mert az utak és a házakhoz vezető kis behajtók
nagyon világos anyaggal vannak burkolva. Olyan az egész, mintha egy nagy
gerinchálózat lenne, tehát mintha gerinc-csontokból lennének kirakva a
területek, a csigolyák nyúlványai maguk a házak a bejárókkal.

Látható, hogy itt bizony nem divat a kerítés, legalábbis úgy tűnik, elől se,
hátul se. Valahogy persze biztosan megosztoznak a területen, nem valószínű,
hogy egymás füvén piknikeznek, bár ki tudja. Kanadai ismerősöm környékén is
hasonló az ábra.

Néhol persze túl közel érzem a házakat egymáshoz (leginkább Torontóban),
nyilván azok a kevésbé tehetősek. Érdekes, hogy errefelé pl a nagy tavak
környékén mennyi úszómedence van a házaknál.

Eddig egyik nyugati, főleg amerikai nagyvárosban nem láttam olyat, amilyen
Budapest fölülről. Az a sok bérház, ami kéményszerű benyomást kelt bizonyos
távolságról, a sok udvari lakással... Mi ösztökélte Bp tervezőit, hogy ilyen
bérházakat építsenek annak idején? Nem mondom, hogy a homlokzatokat nem
tudták szépre csinálni, és egy különös városképet kialakítani, de belül -
szerintem - nagyon zárt, embertelen, fölülről meg kifejezetten ronda. :-)
Mondhatnám: emberek a kéményfalakban.

(Elnézést az elektrosoktól az ismétlésért, mentségemre: nem az egész az.)