[Epitesz] Napkollektor

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2006. Jún. 11., V, 08:35:50 CEST

kingkey wrote:

Szerencsés fickó vagy, hogy ilyenkor el tudtál menni nyaralni (hacsaknem
hivatalos út volt).

Na de a megszólítás okán:

> 1. Igaza van Hjózsinak, a lapradiátor tökéletes hőgyűjtő, meg olcsó
> is. Természetesen matt feketére festve ( és itt vitatkozom Hjózsival)

Én is ezt mondtam mindig. :-)

> , a bordázott felületével kifelé. Ennek indoka, hogy az hőleadási

Én nem bordázottat vennék, mert az nemhogy nem változtat, hanem egyenesen
ront a radiátor hősugárzási tulajdonságain, az a konvekciót szolgálja. (A
bordák külső felületi hőmérséklete, ha van hőáram, jelentősen eltérhet a
radiátor hőmérsékletétől, és mindig a rossz irányba.)

> Továbbá: a természetben létezö legfeketébb test a zúzmara, mert a
> kristálytük közé betévedt hö onnan már nem talál ki..:}}

Ez csak féligazság. Ez az ifrasugárzásra értendő, a látható fényre nem.
Látható fényben a zúzmara nem fekete, hanem fehér. :-) A napkollektornak
(radiátornak) látható fényt kell zömmel gyűjtenie. Ha a felülete infrára
nézve jól közelíteni az abszolút fekete testet, ott a hősugárzása a legjobb
lenne, ami itt kifejezetten káros.

> 2. Hazai viszonyok közt szerintem a sík oldalra felragasztott
> alufólia, 2 centi hézag, alufóliás hőszigetelés célszerü. Így a
> hidegebb időszakokban is hasznosítható a kollektor.

Hááááát, így is lehet, én viszont feltétlenül beraknék alulra valami jobb
hőszigetelő réteget, ami hőálló is, pl üveggyapotot. Ettől nem lesz sokkal
drágább. Az a kis vastagságnövekedés már nem számít.

> 3. A dőlésszög és irány kérdésében pedig:
Teljesen igazad van. :-)
Amúgy ezeket a hőcsöves, vákuumos, hengerpalást tükörrel hátul körbevett
napkollektorokat pont azért agyalták ki, hogy még az iránnyal se kelljen
matatni. Ha elég messze vannak egymástól, a nap elég hosszú szakaszában
viszonylag egyenletes teljesítményt nyújt. Cserébe nem olcsó tudtommal
(egyelőre), viszont a legvadabb télen is ad meleget, ha süt a nap. (A
listagazda leírása alapján). Ennek ellenére, ha megcsinálok valamit, elsőre
a radiátoros lesz. Nekem nem déli a tetőm, hanem keleti és nyugati, de ezt
is ki lehet használni. Mivel elég meredek, az egyik egész délelőtt, a másik
egész délután jó szögben van a napnak, dél körül meg mindkettő kap azért
valamennyit. Tehát ezzel lehet, hogy reggeltől estig lehet hőt termelni úgy,
hogy nem lesz egy déli kiugró csúcs, nem úgy, mint neked! :-)