[Epitesz] Napkollektor

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2006. Jún. 11., V, 11:08:14 CEST

Király,Gyula wrote:

> Nem a mattfeketével vitatkozom, hanem ezzel:

Igen, tudtam, ezért a :-). :-)

> Konvekciót is, de a felülete nem kisebb. A kollektor meg az üveg alatt
> ugyebár baromira felmelegedett levegőben van, ott jól jön a sokkal
> nagyobb felület.

Na jó, de mitől meleg az a levegő? A radiátortól! Tehát, ha az ő felülete
nagyobb, attól nem fog több hőt tudni bevenni! :-) Hacsaknem ő is a saját
hajánál fogva akarja magát kiemelni, azaz onnan hőt elvonni, ahovan maga
juttatta. :-)

> hősugárzása a legjobb lenne, ami itt kifejezetten káros.<
>
> Na ja, csakhogy az üveg infrára átlátszatlan, a meleg bent marad, és
> a nagy felület könnyebben felveszi. Ezen szoktunk vitatkozni..:}}

Szerintem itt is fordítva gondolkodsz. Az infrasugárzás a radiátortól
keletkezik, mert megmelegedett a látható fénytől. A legjobb az lenne, ha
őkelme egyáltalán nem akarna infrában sugározni. Persze megteszi, de ha
feltesszük azt a képtelenséget, hogy az üveg egyáltalán nem nyel el ebből
semmit, hanem mindet visszaveri jó infratükör módjára, akkor mi is van?
Minél jobban közelíti a felület infrában az abszolút fekete testet, annál
intenzívebben tudja bevenni azt a hősugárzást, amit maga szintén annál
intenzívebben sugároz ki. :-) Mondhatnám, hogy saját magát látja a tükörben,
tehát tökmindegy, mennyire sugároz.

Viszont, ha figyelembe vesszük, hogy az üveg nem teljesen tükör, célszerű az
infra kisugárzást minél jobban csökkenteni. Mert bár a visszavertet is
kevésbé veszi be, de ez arányos a kibocsátás csökkenésével, ellenben az
üvegben elnyelt adag csökken. Legjobb lenne egy látható fényre áteresztő,
ifrában tökéletes tükör, a kettő között meg vákuum.

Az egyszerűbb napkollektoroknál is, amilyen ez a radiátoros lenne, a profik
valami olyan bevonatot találtak, ami pont ilyeneket tud. Ezt nem könnyű
házilag utánozni, ellenben nincs akadálya sokkal olcsóbban sokkal nagyobbat
vagy többet csinálni. (Bár korábban nézegettem az árakat, nem is biztos,
hogy olcsóbb a barkács, főleg, ha a munkaidőt is beárazzuk.)

> No, nem voltam pontos. Szóval kell hőszigetelő, aminek a tetején
> alufólia van, szemben a radiátoron levő alufóliával. Egyszer

Aha. Így tényleg jobb sokkal. Főleg, ha a töltőgáz argon lenne.

> kísérleteztem cumisüvegekkel..:}}( nem tavaly), és irgalmatlanul jó a
> két alufólia 2 centi levegővel, csak magában is.

Igen. Én meg pákával (nagy, 200W-os weller), betekertem alufóliával a
fűtőtestet. Megnőtt a kimenő teljesítménye, mert a fűtőtestnél nem tud hőt
elsugározni, másrészt - és igazán ezért csináltam - kevésbé égetem meg magam
véletlenül.

> [...]
> olyan eredményes, mint lejjebb, az egyenlítőn lenne az igazi.)
> Szóval: adva van a síkkollektor, valamekkora elevációs szöggel, déli
> irányra tájolva. Napkeltekor balra bebillenteni, ahogy emelkedik a
> Nap, követni. Így elég lenne egy tengelyen kezelni az ügyet, nem
> bonyolult. Inkább az merül fel, hogy ekkor az egyes modulokat nem
> lehet túl közel egymáshoz rakni, mert árnyékolnak, ha bebillentettem
> őket ( illetve, lehet, hogy elég csak pl.30 fokra billenteni.) Ez
> esetben viszont kérdés, hogy van-e elég vastag, és megbízható
> flexibilis cső, ami az évi 365 ide-oda macerát kibírja.

A lényegre tapintottál, a cső a gond. Én inkább fixen be fogom a keleti meg
nyugati tetősíkból billenteni kissé déi irányba a napkollektorokat. De
lehet, hogy esztétikai okokból jobb a tetősíkban hagyni. Van más megoldás
is, mert vannak mindkét oldalon kiugró tetőrészek, annak a ficakjába be
lehetne rakni úgy, hogy kissé dél felé is nézzenek... majd meglátom, ma nem
ez a legfőbb problémám. :-)