[Epitesz-barkacs] napenergias futesrasegites

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2007. Feb. 22., Cs, 18:30:15 CET

vajk fekete wrote:
> Ez a hocserelo engem nagyon foglalkoztat.
> En zuhanyozni szeretek, de azt hosszan. A lefolyoba kellene egy
> hocserelo, ami a lefolyo vizzel melegiti a zuhanyhoz meno hidegvizet.
> Ha az melegebb lesz, a termosztatos zuhanycsaptelep kevesebb meleget
> tesz hozza, en meg eszre sem veszem.
>
> Hogyan kellene a hocserelot kialakitani, hogy ne duguljon el, de jo
> legyen a hoatadas?

Ez engem is foglalkoztat, és ha nem kellene hozzá betont törni, már
kísérleteznék is vele.

Lehet kapni olyan fajta hőcserélőket, amik a kombi kazánokban is van.
Szappantartó méretűtől az egész nagy, többtíz vagy akár többszáz kW-osak
is vannak, meglepően kicsik a teljesítményükhöz képest.

Az eldugulás ellen lehet, hogy nem is kell különösebben védekezni, egész
jól átmoshatók, bírják a csatornatisztítót is, csak azt nem bírná
sokáig, hogy oldhatatlan, méretes-darabos mocsok lemenjen. Ez ellen
azért lehet védekezni.
Én úgy képzeltem, hogy a szűrés, valami szúnyoghálószerű, de durvább
szűrővel történhetne, aminek egy mozdulat a cseréje.

A másik megoldás már bírja a gyűrődést, de nagyobb, több melót
igényelhet: a szennyvíz egy nagyobb átmérőjű, csőszerű tartályba megy,
de azért nem olyan nagy a térfogat, hogy sokáig tartson átmelegednie.
Ebben egy rugó alakú rézcső, amiben a hideg víz szemben áramlik a
szennyvízzel. Valszleg az előbbinél nagyobb időállandóval lennek
hatásos.

Biztos az a módi is működne, hogy két koncentrikus cső van, a kettő
közötti anyag vörösréz. Ha ez elég hosszú, akkor jó ellenáramú hőcserélő
lehet. Nemtom, mekkora a hőátadás áramló víznél egy 1mm-es rézlemezen
át, de el tudom képzelni, hogy elég lenne, ha csak mondjuk 1m hosszú
lenne, a belső cső 16-os, a külső meg olyan, hogy ne legyen mondjuk
5-8mm-nél kisebb az átáramlási méret sehol. Ügyes kialakításnál talán a
hajszálak is továbbmennek. Dugulásnál sziti. :-)