[Epitesz-barkacs] Villanykapcsolo, aljzat hoszigeteles

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2007. Feb. 25., V, 03:14:08 CET

vajk fekete wrote:
> vannak alpontok, en csinalom (szinte kizart)/a komuves csinalja
> (draga)/hivok sm-et.(maceras)
>
> azert kerdezem, mert hajlok ra, hogy felesleges kiszedni, ketszer
> betonozni, hoszigetelni. csak sajnos regen laktam mar utoljara
> foldszintes hazban, es nem emlekszem hogy mennyire hideg az
> anyafoldre rakott padlo/padlolap.

Ha csak ez a szempont, nem pedig az, hogy ide is kerülne padlófűtés,
akkor nyugodtan csináld meg az a-t.
Az anyaföld alapvetően nem hideg, gondold el, mekkora állatnagy méretek
vannak a hővezetés irányába. Saját mérési adataim szerint itt a pinyóban
a föld/beton hőmérséklete azonos a levegőével. (Infrahőmérővel mérve).
Lényeges eltérés az ajtónál van, ahol a réseken tud becsurogni hideg
levegő, ez alul mindent le tud hűteni. Ha oda lerakok valamit, pl épp ma
vettem fel a közeléből az odarakott fúrógépet, mert kellett, hát az is
jó hideg volt. Ha jó lenne az az ajtó, nem lenne hideg. Főleg, ha a
külső falak nem csak talajszintig, hanem lényegesen lejjebb is
hőszigetelve vannak.

Cserébe: kapsz egy jókora hőpuffert. Télen-nyáron ez a kő kb a napi
középhőmérsékleten lesz. Ha keveset vagytok otthon, és közben leengeded
a hőmérsékletet télen, ez hőfokcsökkenést jelent, de nyáron pl az
éjszakai hűvösből is betárol, a döglesztő melegben kellemes lehet.

Egy kivétel van: Ha igen közel van a talajvíz, netán a vízóra aknában is
néha feljön, akkor a ház alatt áramló talajvíz az ő saját hőmérsékletére
fogja belőni a padló alatti részt. Ekkor ugye eleve jó vízszigetelésnek
kell lennie, de jobb, ha a hőszigetelés is meg van csinálva, tehát ekkor
mégis b verzió. (Az esetleges közeli talajvíz miatt ez többletkiadást
jelent, cserébe meg csinálhatsz talajhőből táplálkozó hőszivattyút. :-)
Tehát nem a mély lyukakkal dolgozót, hanem a talajközeli csövezésest.
Viszont, ha mégse áramlik elég talajvíz, akkor kifagynak telente a
növények.)

Más: a 16-os kismegszakítótól tényleg jobb, ha 2,5-ös kanóccal jössz el.
Igazából ez tud úgy 30A-t is, ha nem is nagyon tartósan, ettől már egy
másfeles kanóc pvc-je elolvadna. Számszerűen: 16A-től egy másfeles kanóc
felületéről kb 3,5W/dm2 hő távozik. Ettől jó 35 fokkal lenne melegebb,
mint a környezete, ha szabadon menne levegőben. Na de ez csőben fog
menni, és lesz mellette másik kanóc is, ami szintén melegszik, és a
csőből nem távozhat a levegő, a falon kell elmennie a hőnek. Ugyanez az
adat a kétésfelesre: 1,76W/dm2. Azért ez se lesz jéghideg, de mégse
olvasztja el a pvc-jét.