[Epitesz-barkacs] központi fűtés

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2007. Jan. 14., V, 11:15:55 CET

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> [...]
> 180Wattos
>
> ronda volt a kasznija, a nagy ajtaját leszedtem, a "mélyhűtőnél" is
> maximális hűtésre kapcsoltam
> a leolvadáskor csöpögő műanyagcső a kaszni hátán a fürdőkádba
> csöpögött
> a függőlegeshez képest hátrafelé dőlés kb 2 fok volt a csöpögő cső
> irányába
>
> este bekapcsoltam, orrán száján csöpögött a víz
> reggelre csont száraz volt minden ruha, a bedugaszolt fürdőkádban lett
> 3 vödör víz és lefüstölt a motorja és a festéke felhólyagosodott

Aha, így már értem. Szóval simán hűtő üzemmód. És biztos, hogy ő termelte le
ezt a mennyiségű vizet? azért bátorkodom kételkedni, mert egy 3,5kW-os split
klíma képes jó nedves levegőből óránként 1,1 liter vizet kifacsarni, azaz
mondjuk 12 óra alatt 14 litert, ami másfél vödör. Ennek 1100W-os
kompresszora van, ami a hálózati teljesíményt illeti. Amúgy a viszonyok
nagyban hasonlítanak ahhoz, amit említettél azzal az eltéréssel, hogy itt a
meleg oldal igen intenzíven van hűtve, tehát még talán kisebb a
hőfokkülönbség, mint egy természetes léghűtésű hűtőgép hátsó melegoldalánál.

Szóval nekem nagyon gyanús, hogy az a 3 vödör víz úgy gyűlt össze, hogy vagy
csöpögött a csap, vagy valaki valamiért bement, és mittudomén kezet mosott.
:-) Egy 180W-os motorú hűtő semmilyen módban nem tud ennyi vizet fél nap
alatt kinyerni a legnedvesebb levegőből sem.

A jósági tényezőről: nemtom, hol olvastam, de az elvi max az ideális carnot
körfolyamatnál valami 11 körül van, legalábbis ez rémlik. A legjobb
hőszivattyúk az 5-öt éppenhogy verik. A split klímák 3..4 közöttiek max, de
üzemviszonyoktól is függ. Fűtés üzemmódban van a jobb adat, de csak azért,
mert ott a hasznoshoz hozzájön a betáp is, amúgy, ha ezt kivesszük, hűtés
üzemmódban jobbak, mert kisebb a hőfokkülönbség.
A háztartási hűtőgépek is ekörül vannak, illetve picit rosszabbak, mert
nagyon forró a meleg oldaluk, és hát hűtés üzemmódban ugye a hasznos
teljesítményben nincs benne a betáp. Én 3-ra vagy az alá saccolnám a jósági
tényezőjét egy ilyennek.

> tehát a "hideg oldal" állandóan +20 fokos térben volt,
> kezdetben istentelenül párás 10m3 légtérben
> nem tudott ráderesedni semmi a +20 fokos környezetében

Főleg, hogy ilyenkor még elég sok hő is keletkezik.
De két probléma is van: a 10m3-es légtérben nem tud ennyi víz felhalmozódni.
Száradó ruhák is voltak, tudom, de azokban se lehet ennyi víz. Egyszerűen
nem tudsz annyi nedves ruhát kiteríteni ilyen kis térben, amiben lehet 30
liter víz. :-) Az 30 kilónál jóval nehezebb teregetés után közvetlen,
gondold csak el! :-)

A másik az energetikai oldal a helyiség szempontjából.
Mint már írtam, 30 liter víz kicsapódásakor 68MJ hő keletkezik. A
hőszivattyúnak kell ezt a hőt elvonnia. Vegyünk egy igen jó, 4-es jósági
tényezőt, ekkor ehhez a hálózatból hozzájön még a negyede, az összesen 85MJ
szabadul fel a helyiségben 12 óra alatt, tehát óránként 7,9MJ, ami megfelel
egy kb 2kW-os fűtőtestnek. (Ha a jósági tényező rosszabb, akkor nagyobb ez a
teljesítmény, ha annyi lenne, amekkorát írtál, 15, akkor meg 1,6 és 1,7kW
közöttinek.
Egy ekkora helyiséget egy ekkora teljesítmény 12 óra alatt legalább 40-45
fokra felmelegít. :-)

> a 180Wattos motor kb 6-8 óra működése
> (nem tudom, hogy éjjel mikor füstölt el a motor)
> és a lecsapódott 3 vödör víz párából csapódott ki

Ha az idő nem 12 óra, hanem rövidebb, akkor még hihetetlenebbek az adatok.

> józan paraszti ésszel hűtenem kellett volna a motorját

Na igen. Ezt lehet, hogy egy kis ventillátor is megoldotta volna. Ha nincs
hűtve, a felületén kb 1W/dm2 tud távozni 10 fokonként. Ha ventillátorral
megfúvatod, ez felmehet akár az 5-szörösére is. Talán akkor nem égett volna
le. Valamint a hátsó, meleg oldalt is lehetett volna fújatni, az is marha
forró lehetett. Épp ez az, ami miatt meglehetősen hihetetlen nekem ez a 3
vödör víz. llyen viszonyok mellett a hűtő max 3-as jósági tényezővel
mehetett.