[Epitesz-barkacs] vízbekötés műanyag csővel

szepygab at fw.hu szepygab at fw.hu
2007. Júl. 8., V, 06:55:18 CEST

Sziasztok!

On 8 Jul 2007 at 1:03, Pataki István wrote:
> Először is milyen átmérőjű csövet használjak? 25 vagy 32mm-esre
> gondoltam.
A vizmuvek valoszinuleg 25-ossel kotott be, tehat
keresztmetszetben az eleg. Epuleten belul lehet egy szammal
nagyobbat hasznalni, hogy kisebb legyen az aramlasi sebesseg,
ezzel a zaj, de a talajban fekvo reszen nem kell.

> Mivel a fektetés és a bekötés (kiváltás) várhatóan időben különválik
> (nem saját telken van, a földmunkát nagyon gyorsan kell megoldani), a
> vízóra aknában flexibilis bekötést kell alkalmaznom. Az ilyet régen
> ólomcsővel oldottam meg (na jó, nagyon régen), de az esetleges talajvíz,
> netán agresszív talajvíz miatt kétségeim vannak a szokásos fémhálós
> burkolatú (gumi?) flexibilis bekötő csövekkel kapcsolatban. Hogyan fog
> az az idő múlásával viselkedni?
Mostanaban egyre tobb helyen lehet mar kapni olyan flexibilis
bekoto csovet, ami nem korszovott, hanem egy muanyaggal bevont
fem gegecso. Joval kemenyebb a korszovottnel, de ugysem az a
feladata, hogy uzem kozben mozogjon. Ezeknel elsosorban a
keresztmetszetre figyelj, mert ugyanazon csatlakozasi menettel
kifoghatsz nagyon szuket is.

> A talaj kemény, köves, milyen anyagú és méretű ágyazatba fektessem? A
> felszínre beton, térkő kerül föléje.
Illik ala-fole homokot teriteni, mechanikai vedelem miatt. 15-20
cm eleg. Ha nagyon nem szeretnel ezet homokot hozatni, tehetsz ra
polifoam csohejat is, az is vedeni fogja valamelyest. A
visszatoltott talajt be kell dongolni, amit az elso csore kerulo
retegnel illik ovatosan csinalni. A legfontosabb, hogy ne
keruljon a csovel erintkezesbe ko, ami a talaj tomorodese kozben
megnyomhatna. Egyebkent nagyon sokat kibirnak a kpe csovek.

> A falon a talajszint fölött kb. 80cm-rel van az áttörés. Oda nagy ívben
> föl tudom hajlítani és a föld fölötti részen az alapban valamilyen
> habszigetést gondoltam alkalmazni a vakolat alatt elfagyás ellen. Milyen
> megoldást javasoltok?
Egyszer belulrol frissen tatarozott, csempezett hazban kellett uj
strangot kiepitenem. A homlokzaton kivulrol vestem egy jo mely
hornyot, hogy a cso minel kozelebb keruljon a futott oldalhoz. A
betett cso folott a rest kihabositottam, majd erre kerult meg a
homlokzati hoszigeteles, ami meg szerencsere nem volt kesz.
Abszolut biztonsagkent a csovet beepites elott korbetekertem 0,5
mm2 keresztmetszetu, szilikon szigetelesu drottal. Ha netan
befagyna, erre szabalyozhato aramot kapcsolva felfuthetem,
kiolvaszthatom a csovet. Profibb megoldas lett volna az igazi
futokabel hasznlata, de ez volt a ladafiaban. Az utobbi 6 evben
nem volt ra szukseg.

> [...]
> végén nyugodtan szerelhetek, mert a fal szilárdan fogja, megtámasztja.
> De így hogyan tudom megoldani a műanyag csővég tehermentesítését?
> Gondoltam, az áttörésen (12-es vagy 25-ös a fal, még nem tudom) már vas
> csövet hozok be, sőt az ív vagy könyök is vasból (srézből) lenne, amihez
> a felszálló KPE csövet csatlakoztatom, sárgaréz fittinggel. Vörösréz
> csövet nem szeretnék használni még fél, 1méteres darabot sem, mert a
> továbbmenő a falban mindenütt vasból van. Fölösleges aggodalom? A
> forróvíztároló hajdu, belül zománcozott, ezek elég jó minőségűek.
En igyekszem roviden bejonni a kpe csovel, megfogni egy
csobilinccsel majd ratenni a focsapot. Innen tovabb mar mas
anyaggal megyek. Hideg vizrol leven szo, a legegyszerubb ha a
szurke pvc rendszert hasznalod (Pannonpipe). Egy vasfuresz,
smirgli es egy tubus vinilfix ragaszto az osszes eszkozigenye a
szerelesnek, es meg olcso anyag is. Megall egyenesen, eleg nehany
helyen bilinccsel a falhoz rogziteni, es eleg konnyu akarmilyen
halozatot kiszobraszkodni belole. A menetes idomokkal nem gond a
regi vas halozathoz torteno csatlakozas kialakitasa sem.
Lehet ezeket az otretegu, alubetetes muanyag csoveket is
hasznalni, de a preskotesekhez nincs szerszam az atlag barkacsolo
keszleteben, a roppantogyurus kotesek meg jo dragak. Az egesz
rendszer joval dragabb, mint a pvc. Rezzel en se szerelnek.

> A víz bent 4 irányba ágazik szét, ezt elegánsan megoldhatná egy
> fűtéseknél használt sréz elosztó csapokkal, de a csapok áteresztő
> keresztmetszetét (1/2") nagyon kicsinek találtam. Van ebből nagyobb is,
> vagy más megoldást keressek? Hagyományos kötőelemekkel és csapokkal
> nagyon nagy kiterjedésű lenne.
Keressel ivovizhalozati osztot. Ez olyan mint a padlofutesi, csak
nincs rajta mennyisegszabalyzo es ivoviz kompatibilis a
feluletkezelese. Az oszto keresztmetszete 3/4-1 zoll, a leagazo
agak egyenkent legalabb 1/2 zollosak. Ez epuleten belul mar
szinte mindenhez eleg.

udv

szepygab