[Epitesz-barkacs] Szerszamos fahaz alapja és fája

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
2007. Júl. 13., P, 10:36:31 CEST

Tóth-Szabó György wrote:

> Ja, mert kis hazánkban mindennaposak az orkán erejű szelek.
>
> Azért én azt megnézem, hogy ha egy ilyen szögvasat rendesen leütsz
> (és nem kisod neki a lyukat) mondjuk másfél méter mélyre, akkor azt a
> nálunk szokásos 80-100 km/h sebességű szél kihúzza a földből. Előbb
> szaggatja le róla az építményt.

Van itt egy sátor, aminek az egyik 3m-es oldalánál középtájon levertem
egy szögvasat. Csak hogy ne lebegjen annyira az oldala. Hogy ne
sérüljön, ráhúztam egy vastagabb pvc csövet. A szögvas igaz, hogy csak
20x20-as.
A szelek úgy csapkodták a sátor oldalát, hogy a pvc cső eltört, a
szögvas elgörbült. A sátrat csak azért nem vitte még el a szél, mert
több ponton lekötöttem, pl a benne álló targoncához, a kerítés mellett
növő fatörzsekhez, másik irányból a mellette lévő ház falához, meg egy
nagyobb súlyú masinához, ami még a sátorban van. Viszont a váza több
helyen megsérült már.

Fogok csinálni erősebb vázat, és esetleg kerekei is lesznek, hogy át
lehessen helyezni... de hogy valami mackós kikötésre van szükség, az már
kezd nyilvánvaló lenni. Nem kell, hogy tartós legyen a nagy szél, elég,
ha egy-egy marha nagy széllökés jön.

Régen, amikor még nem volt meg a tető, a következőt műveltem:
Leraktam a ház legfelső födémjére 4 állványt, és vastag fákat raktam
hosszába, mint egy tető éle. A kétoldalt futó térdfalaknál már megvoltak
a talpszelemenek, vagy hogy hívják.
Felsorakoztattam pallókat ehhez az ideiglenes tetőgerinchez elég sűrűn,
és az egészet letakartam egy állatnagy fóliával. Sok helyen rögzítettem.
Tök jó volt, amíg nem jött szél. Hangulatos is volt, mert fedett, mégis
besütött a téli nap is... , de egyszercsak jött egy jó kis szél, és úgy
szétkapta az egészet, mint floki a lábtörlőt. A pallókat is ledobálta,
volt, amelyik kettétört. Az állványok is felborogatva, még jó, hogy nem
történt baleset, senki nem sérült meg.

Azóta jobban tisztelem a szél erejét. :-) De ha csak a vitorlásokat
nézem, nem pici tömegek azok ám, és milyen gyorsan tudja vinni őket a
vizen! Sejteni lehet, hogy nem is kicsi motor kéne ugyanilyen sebesség
eléréséhez.

Természetesen a másfél méterre levert, oldalirányban húzott 40x40-es
szögvasat nem fogja kihúzni. Hosszában húzottan már talajfüggő, pl
homokból kihúzná mondjuk 10m2-nyi felület.

További élmény: anno jártunk a délegyházi tavakhoz. Ott hagytuk a
sátrat, onnan jártunk be dolgozni. Tök jó időszak volt, ma nem hiszem,
hogy meg lehetne csinálni. (Eltünne a sátor mindenestül).
Egyszer arra érkeztünk, hogy minden szétrakva, csurom víz... Mondták a
többiek, hogy jött egy kis vihar. Cövekek ide vagy oda, a sátor a benne
lévő holmikkal együtt a tóban landolt. Kihúzták, és szétrakták a vihar
után a cumókat, hogy megszáradjanak. Másik alkalommal meg benne voltunk,
amikor kitört a vihar. Egy darabig próbáltuk tartani, de amikor nem
ment, kiszálltam, és az autóval ráálltam a sátor egy részére, hogy
legalább ne vigye el a szél. :-) Mi meg az autóban vészeltük át a
vihart.