[Epitesz-barkacs] külső-belső hőmérséklet

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
2007. Júl. 20., P, 02:55:33 CEST

Acs Gabor wrote:
> Kipróbáltam amit mondtál. Kiraktam az ablakba egy ventilátort úgy,
> hogy kintről hajtsa be a levegőt, a konyhában meg beindítottam a
> páraelszívót. Így ha minden igaz, van egy kényszerített útja a
> levegőnek, nem függ a dolog a huzattól. Most kint 27,5 van, bent 32,
> kiváncsi vagyok mi lesz egy óra múlva.

És érezhető a huzat? Mert, ha nem nagyon, akkor nem sokat csináltál.
Olyan fél-1 m3/s volna jó, de nem pici csövön, hogy sűvítsen, mint egy
turbina, hanem mint amikor kint van szél, és bent ettől van huzat.

Talán úgy lehet elérni, hogy van a lakásban két nagy ablak átellenben, a
ventillátort meg bentre úgy állítod fel olyan helyre, ahol nem számít
annyira, hogy zajos, tehát lehet tőle aludni, hogy olyan 2m-ről fújjon
az ablak felé. Ezzel a belőle kiáramló levegő az ablaknál már sokkal
nagyobb légáramot okoz, mert egy csomó oldalsó levegőt is magával ránt.
Főleg, ha a venti valami asztalra is felrakható, hogy jól szemben
lehessen az ablakkal.

> Józsi, ha bent a lakásban valaki használná a porlasztós ventilátort, a
> behozott páratartalom nem ártana többet, mint használ az egész?

Ha sikerül elérni, hogy a vízpermet sehova se juthasson, de a nedves
levegő már jól körbenyalja a helyiséget, akkor érhet valamit. Persze ez
is állandó huzatot kíván.

Talán többet ér, ha az így elpárologtatott víz valami olyan nagyfelületű
tárgyat, lamellás akármit hűt le, amin egy mások ventillátor tudja
kergetni a levegőt. Asszem ilyesmi elven működhet az a manapság kapható
működésű elvű hűtőszerkezet, aminek kb 18-30 eFt közötti az ára, és a
felvett teljesítménye csak valami ventillátorteljesítmény, 50-100W
közötti valami. Minden ilyesmi csak akkor hatékony, ha kint száraz a
levegő. Ha nedves meleg, akkor bakfity. Nem tud elpárologni a víz, ha
meg igen, akkor állati nedves lesz a levegő, közel 100% páratartalmú.

De van egy olyan érzésem, hogy kár ezekkel bent görcsölni. Az imént is
néztem a praktiker árlistáját, ha jól emléxem. 50ezer alatti a 2,5kW
körüli, és picivel drágább a 3,5kW körüli klíma. Szerintem ezek mind
csaknem ugyanolyanok, mindegy, mi van ráírva.

Ha netán esztétikai problémák vannak, jófajta asztalosmunkával be lehet
bútorozni... csak kívül legyen mód valahova felszerelni a kültérit. Ha
ez megvan, akkor a tartójának az elkészítése után órák múlva már
üzemelhet is. (Garanciavesztés felvállalásával, mert az a sanda gyanúm,
hogy manapság hetek múlva vállalná el bármelyik klímás cég a
felszerelést, beüzemelést.)