[Epitesz-barkacs] minimal hutes

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2007. Jún. 10., V, 21:23:56 CEST

szepygab at fw.hu wrote:

> Az uj hazunkon nem szeretnek klimak sokasagat latni (meg a
> villanyszamlajat fizetni).

Ha baromi jól hőszigetelsz, és ellenáramú hőcserélős szellőzést
csinálsz, akkor kevésből meg lehet úszni, és ha több klíma kell mégis,
azoknak nem kell feltétlenül a ház falán sorakozniuk kívül.

> Lesz beepitve szellozo rendszer, es igyekszem a hoterheleset
> epitesi modokkal alacsonyan tartani.
> Azon gondolkodom, hogy a szellozo rendszert felhasznalva, a
> befuvott levegot atvezetnem egy klima belterin, es igy hutott
> levegot fuvatnek be. Ez egyuttal a nyari fulledt idokben a levego
> szaritasara is jo lehetne.

Az elgondolás nem rossz, de csak kiegészítésül, különben sok lesz mégis
a villanyszámla.

> Amit a rendszer gyenge pontjanak erzek, az a legszallitas. A kb.
> 250 legkobmeteres lakas szellozesehez alapesetben eleg kb. 100-
> 150 m3/h legszallitas. Ez hutes/futes uzemmodban nagyon kevesnek

Miért is? Nem biztos, hogy huzatossá kell tenni a lakást! :-)

> tunik (egy 2,5 kW teljesitmenyu split klima belterije is kever
> vagy 500 m3/h-t). A szellozo gepek ebben a kategoriaban 250-350
> m3/h csucsszallitasra kepesek. (Ez persze mar jar valamennyi
> zajjal, mert nagyon megdragitana a rendszert, ha a legcsatornak
> keresztmetszetet erre a szallitasra mereteznenk.)

A kicsi, 2,5kW körüli split klímák azért tudhatnak annyit, mert kicsi
légellenállással kell számolniuk. Különben egyáltalán nem zajosak, épp
most segítettem vkinek beüzemelni egy ilyesmit, alig lehet hallani.

De azt határozottan állítom, hogy arra alkalmatlan egy ilyen, sőt, egy
nagyobb teljesítményű is, hogy a bejövő levegőt hűtse kellő szintre. És
jó nagy veszteség is, ha a hűvösebb, szárazabb levegő a másik csatornán
kimegy.

Viszont, ha sikerülne ilyen klíma egységet (akár lerobbantat) szerezni,
lehet belőle ellenáramú hőcserélőt fabrikálni. Úgy néznek ki valahogy,
hogy pl vízzel volna feltöltve, a kimenő hűvösebb levegő az egyik
hőcserélőben lehűti a vizet, ami a másikban lehűti a bejövő levegőt.

Télen fordítva működik, és kicsit javul a hatásfok, mert a kimenő,
nedves, meleg levegő elveszti a nedvességének egy részét, ezzel tovább
melegíti a kimenőoldalon a vizet, és több hő jut az előfűtésre.

De az egészet úgy kell megcsinálni, hogy elég szerény legyen az a
szellőzés, nem kell huzatot csinálnia.

> El tudom kepzelni, hogy ezzel mar lehet kezdeni valamit.
> Meddig engedi leszabalyozni a belteri altal kifujt levego
> homersekletet egy klima, a vezerlesbe valo belebarkacsolas
> nelkul?

Nulla belebarkácsolásnál is lemehet egész alacsonyra, akár 10 fok alá
is. Attól függ, mennyire van lefojtva a légáram. A hőcserélőnél van egy
korlát, nem jó, ha nulla alá megy a hőfoka, mert akkor elkezd deresedni.
A saját hőfokérzékelője a hőcserélő bemeneti oldalán van. Az általában
18 fokig engedi a beszívott levegőt (tehát a helyiség hőmérsékletét)
lehülni. Aztán, hogy van-e benne valami belső, védelmi hőérzékelő, ami
korlátozná a hőcserélő hőfokát lefelé, azt nem tudom. Azt igen, hogy én
már a deresedésig is lefojtottam a légáramot. (Ami még mindig messze nem
jelentéktelen ám! Ha aláálltam volna közelre, lefagyott volna a búrám.
:-) )

Szóval nekem az tetszene, ha egész kis szellőzési légáram van ellenáramú
hőcserélővel, és egy olyan klíma meg szárít, ami nem feltétlenül ebben a
rendszerben dolgozik. Valszleg az lenne a jó, ha lényeges helyiségenként
volna külön-külön beltéri, amit igény szerint állítgat az, akinek ott
kell tartózkodnia.