[Epitesz-barkacs] Tetotér padló

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
2007. Jún. 22., P, 10:27:23 CEST

Lantos Gabor wrote:

> A tervezotol kezdve mindenki azt magyarázta, hogy erre még jön 6 cm-es
> aljzatbeton, és az milyen jó lesz nekem.
> Szerintük jó lesz nekem, mert akkor a gerendák szépen meg lesznek
> terhelve és egyenes lesz a tetotér.
> Mondjuk ilyen jellegu problémát nem látok, de attól tartok, hogy ha ez
> megtörténik, akkor az alsó szinten szépen leugrik majd a plafon.
> Sajnos jelenleg sem éppen túl ragaszkodó tipus...
> A tetocsere alatt a ház háromszor kapott komolyabb esot.
> Arra gondoltam, hogy a csak annyi betont tennék fel, amennyi a
> [...]

E gerendás födémnél van egy jellegzetes probléma:
A gerendák hajlamosak külön mozogni, azaz idővel (ami nem feltétlen
hosszú) peches esetben lentről a plafonon minden gerenda mindkét széle
külön látszik, hacsaknem a plafon valami szálas anyaggal van beburkolva,
tapétázva.

Ha viszont fönt kap egy 6 centis (ha már ezt mondták) betonréteget,
amiben acélháló is van, de legalábbis keresztben kellő sűrűn vasalva, és
netán ez a beton bele tud kapaszkodni a koszorúba is, akkor a következő
helyzet áll elő:

Képzelj el egy gerendát, amit kap egy plusz terhelést, amitől ő lejjebb
menne, neki ez nem jelentene gondot. Na de ott vannak a béléstestek
kétoldalt, amiket ehhez hangyányit széjjel kéne tolnia, tehát a két
szomszédos gerenda távolsága szintén hangyányit megnőne. Nőna, ha tudna.
Ha nincs keresztben osszefogás, akkor meg is nő, alul meg is jelenik a
repedés. (Illetve, ha szar a plafonon a vakolat, akár nagy darabokban le
is zuhanhat, ha csak itt-ott köt a födémhez rendesen).

Na de ha keresztben jól össze vannak fogva olyan mereven, hogy ez a
széttolás szinte egyáltalán nem tud létrejönni, akkor a béléstestek
támasztásában az egyes gerendák nem tudnak külön életet élni, mese
nincs, a helyén marad, illetve a többivel eléggé együtt tud csak
mozogni.

Ezért az lett volna a legjobb, ha anno, amikor a födém épül, a felbeton
együtt keletkezett volna a kitöltő betonnal, persze acélhálóval, és a
koszorúba be lett volna kötve.

Ha már ez nem lehetséges, de a béléstestek közti rések még megannak,
vagy legalábbis van még hova belekapaszkodnia a felbetonnak
gerendánként, akkor is még érdemes megcsinálni, mert bár nem olyan jó,
mintha az egész tök egybe készült volna, de a semminél sokkal jobb.

Acélháló vagy keresztbe vasalás nélkül is van értelme: a béléstestek nem
feltétlenül hibátlanok. Ha egy beszakad valakinek a lába alatt, az
roppant kellemetlen meglepetés. Na de ha már felbeton, semmi nem
akadályoz meg a keresztbe vasalásban, vagy inkább az acélháló
alkalmazásában. Tisztább, szárazabb, biztonságosabb érzés. :-) Hacsaknem
kevés hely van ahhoz, hogy fel tudd juttatni. Akkor marad a szálankénti
vasalás.