[Epitesz-barkacs] rezcso klimahoz

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2007. Már. 24., Szo, 22:56:25 CET

Pataki István wrote:

> Amikor kompresszort cseréltettem a fagyasztóban akkor a szerelő
> mutatta hogyan kell, de szerintem ehhez nagy rutinra van szükség,
> mert vagy sok gáz szökik el, vagy levegő marad a rendszerben, ezért
> erre a mutatványra kénytelen leszek szakembert hívni. Hacsak nem
> sikerül valahonnan egy kis vákuumszivattyút kölcsönöznöm, mert akkor
> csak a csapok helyes sorrendjére kell ügyelnem. Sajnos erről a klíma
> leírása csak annyit mond, hogy tartsam be a sorrendet :-(.

A hűtőben bonyolultabb a kompresszorcsere. A klíma tök elő van készítve
a felszerelésmentes beüzemelésre.

1. feltételezem, hogy mindent rendesen sikerült összekötni, a hollandik
tisztességesen meg vannak húzva, de nincs megszakítva egy menet sem. :-)
Valamint minden zárókupak le van tekerve.
A klímán van egy vastagabb csőhöz, meg egy vékonyabbhoz való
csatlakozás. A vastagabbnál van még egy kis csatlakozás, ahol van egy
autószelep szerűség. Mindez persze a kültérinél, a beltérivel nincs már
teendő, az remélhetőleg a helyén van készen, vizszintbe hozva egy pontos
függőleges síkra szerelve. (Működik ferdén is, csak ki fog folyni a
kondenzvíz, nem ott, ahol kéne.)

2. Egy alkalmas imbuszkulccsal ki kell nyitni a vékonyabb csőhöz való
szelepet. Ezzel bejut a gáz a beltéribe.

3. fogsz egy előkészített valami kupakot, bármié lehet, dezodoré vagy
fújós festékszóró flakoné. Ezt odatartod a benyomható szelephez és
megnyomod a szelepet. Jön ki a levegő, illetve a beltériben lévő gáz
(valszleg nitrogén). Közben hallható egy sziszegő hang, aminek
megváltozik a magassága, mihelyt a hűtőben lévő töltet kezd kijönni.
Nagyon lemélyül a sziszegő hang, mert egy jóval nagyobb molekulájú gáz
jön ekkor. Adsz még neki így vagy 5-8 másodpercet, ezzel jól átöblíti a
beltérit. Ennyi veszteség bakfity, grammokról, ha szó van.

4. elengeded a szelepet, és kinyitod az ehhez tartozó szelepet is az
imbuszkulccsal. Ezzel működőkész az egész hóbelevanc. Ha már
elektromosan is bekötötted, be is kapcsolhatod. Nem kétségbeesni, hogy
nem startol azonnal, türelemmel várj jópár percet, el fog indulni.

5. az összes zárókupakot (réz) gondosan tekerd fel a helyére, és húzd
meg annyira, hogy meg legyen húzva annyira, hogy a befelé hajló perem
deformálódjon eléggé, de a kupak teteje ne hagyja el magát. Ha ezt
elfelejted, akkor a benyomható szelepen át is, meg az imbuszkulcsos
szelepek tengelye mellett is szép lassan el fog szökni a gáz.

(6.) Valszleg ütközésig kell kinyitni az imbuszos szelepeket, mert
lehet, hogy van benne valami olyan tömítés, amit képes hátrafelé
összenyomni. Nekem van egy kellemetlen tapasztalatom: Pár idény eltelt,
és 2 klíma zárókupakja felpúposodott, majd le id dobta magát, csak mint
anya, maradt rajta. Az egyikből el is szökött a gáz. Sokat okoskodtam
többek segítségével is, mi is történhetett, és olyasmire jutottam, hogy
az imbuszos szelepek tengelye mentén nagyobb nyomással ki tudott jönni a
gáz a zárókupak alá, ott cseppfolyósodott az adott nyomáson és
hőmérsékleten, de mint folyadék, már nem tudott visszajutni. A
hőmérséklet-változások hatására mindig egy kicsit nyomott a
zárókupakokon (a két nagyobbikon), és először csak felpúposodtak, aztán
le is szakadtak, van amelyik el is repülhetett, mert nem találtam meg.
Ez ellen nem tudom a megoldást. Valszleg nem történne meg, ha a szelepek
tengelyei nem annyira jól tömítenek, tehát a kijutott gáz felmelegedve
vissza tudna menni. Itt valami egyenirányító hatás jött létre, kifelé
gáz alakban lassan mehetett, befelé meg, amikor a klíma kikapcs
állapotba kerül, és a környezeti (jó meleg) hőmérsékletet felveszi
nyáron, akkor a kupak alatti folyadék ettől túl nagy nyomásúvá válik,
túl gyorsan kéne visszamennie, a tömítés nem engedte. 5 klímából 2
dobálta el a kupakjai zárólapját. Jó vékony anyagból van mondjuk, lehet,
hogy már az is segítene, ha olyan zárókupakok lennének, amiknek sokkal
vastagabb a sík homokfelületük anyaga. Majd fogom pótolni, de mielőtt
felrakom, keményforrasztással felrakok egy plusz fémdarabot, akár
sárgarézből, akár acélból, majd eldöntöm. Nem hinném, hogy ha veszek
újat, az másképp lenne csinálva.

Egyébként pár éve hűtenek-fűtenek sikerrel a ketyerék. A második, ami
eldobta a kupakját szintén, abból rejtélyes módon még nem szökött el a
gáz. :-) Lusta voltam megcsinálni, egész télen így ment.

(Nemtom, itt van-e lehetőség mellékletre, megpróbálom. Ha nem jön össze,
magánban azért el fog menni, nem nagy.)

Név: 112_1260.JPG
Típus: image/jpeg
Méret: 74566 bytes