[Epitesz-barkacs] tartály

Acs Gabor agabor at electrodesign.hu
2007. Május. 17., Cs, 13:38:20 CEST

Akkor már kipróbáltad ezek szerint?
Mi a véleményed, megérte?

Gábor

----- Original Message -----
From: "Halasz Ferenc" <halaszfm at gmail.com>
To: "Amatőr építészek és barkácsolók klubja" <epitesz at enaplo.hu>
Sent: Thursday, May 17, 2007 11:49 AM
Subject: Re: [Epitesz-barkacs] tartály

vajk fekete írta:
> hi!
>
> Az ember jofej. A kollektoron menetes kotes van, az egy fittinget
> elvihetem valahova preselni vagy kemenyforrasztani. Plusz sogor
> vizvezetekszerelo, es van neki sokszazezres presgepe ha kell.
>
> Olyat konkreten lattam, hogy ember forrasztott egy U alaku rezcsovet ket
> konyokbol meg par meter csobol, rahuzott egy ilyen vakuumcsovet, -hmm
> itt a trukk- betette egy barabolavalyu fokuszvonalaba, es alul
> kicsepegett a forrasztoon amikor pont nem volt a csoben viz.

Ez a napkollektor olyan, hogy van egy hőszigetelt hengeres (vízszintes-
tengelyű) tartály, amiből kb. 45 fokos szögben "lógnak lefelé" (persze
alátámasztva) a vákuumcsövek. Ezekben a vákuumcsövekben NINCSEN hőcső,
hanem a belső cső _közlekedik_ a tartály vizével. A cirkulációt a hőm.-
különbség okozta fajsúlykülönbség "csinálja" a vákuumcsövek és a tartály
közt. Első látásra kissé gyanús, de úgy látszik, bevált a dolog, mert
működik. A tartályt (s ezzel együtt a "napcsöveket") tilos nyomás alá
helyezni, "szabadkifolyású". Itt a víz hőmérséklete soha nem érheti el
a 100 C fokot. Ahol a forrasztás megolvadhat, az a _hőcsöves_ változat.
Ha nem cseszem el, akkor a víz a tartályban még a 70 fokot sem fogja
elérni, mert a "vitatott" PE-csöveken át egy hőcserélőbe vezetem.
Kinéztem egy helyen valami 5-rétegű (egyik alu) vízvezetékcsövet, amire
10 bar és 90 Cfok vagyon írva. Nem is olyan derága: valami 270Ft/m a
félcolos. Ha nagyon aggódó vagyok, ez lesz, de szerintem a fentemlített
igényeknek a fekete, hidegvízre gyártott cső is megfelelne. Hátránya,
hogy ez nem elég merev. sok kitámasztást igényel, és a hőszigetelése
ezért körülményesebb. Az említett 5-rétegű is jól hajlítható, és a haj-
lítás után _megőrzi_ az alakját az alu-rétegnek köszönhetően. Utóbbi
kellemes tulajdonsága miatt valószínűleg kikoplalom az árát. A hozzá
való csatlakozóelemek viszont 1000Ft./db. átlagárúak, no, ezeket mellőz-
ni fogom :-) Nincs számottevő nyomás, ezért röhögve kiváltom őket vala-
mi sokkal olcsóbb megoldással. (Jó, hogy feltettem a kérdést, mert most
már meg is győztem magam ;-) )                    Üdv: HFeri
Epitesz levelezőlista
Epitesz at enaplo.hu