[Epitesz-barkacs] puffertartályok közötti hőtranszfer?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 7., Cs, 21:48:06 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> egy személyautó fűtést tudnám hirtelen hőcserélőként használni
> (jó, tudom hogy 18ezer felett tenyérben elférő hőcserélő létezik )
> ehhez  félcollos cső csatlakozik (ez lenne az egyik ág), és
> belelógatva
> a másik tartályba (itt az autófűtés levegő ágában hideg víz venné át
> a meleget )

Hőcserélőként ugyan ez működik, de nem ellenáramú. Tehát azt nem tudod
vele megcsinálni, ami a rajz szerint követelmény lenne, hogy a bal oldalán
fentről lefelé áramló víz teljesen le tud hülni, miközben a jobb oldalán
lentről felfelé áramló meg felmelegedni.

Egy ilyen hőcserélő olyasmire jó, hogy kis hőfokváltozás mellett jöjjön le
nagy teljesítmény. Autóban pl elég nagy vízáramban befolyik a motor forró
vize, de kifelé folyva is jó forró, és a levegő a teljes felületen tud
melegedni.

Nem tudom, mennyibe kerülnek azok a kis hőcserélők, amik a klímákban
vannak, azok közül is a legkisebb kéne talán, és lehet, hogy nem egy,
hanem egymás után lehetne kötve több is. Mert különben nem áll elő elég
jól ez az ellenáramú hőcserélő működés.

Aztán lehet, hogy csinálni is lehetne ilyet. Pl rézcsövekből. Két rézcső
koncentrikusan egymásban, jól kitalált keresztmetszetek és hossz, lehet,
hogy egy ilyen 2-3 méteres vagy rövidebb darab is tökéletes lenne. Végülis
elég kis teljesítményről van szó, nem huszonkW-okról, mint amilyen pl a
zuhanvíz előállításához kell. Pl egy külsőátmérő 10-es rézcső berakva egy
belsőátmérő 16-osba, vagy egy 16-os egy nemtomhányasba, szóval a
következőbe. És valami egyszerű, nem korrodáló, rugószerű vagy műanyag
szerkezettel meg lehetne oldani, hogy végig koncentrikusan álljon a kicsi
a nagyobbikban. A végeket ügyesen szét lehet valahogy választani. Pl a
nagyobbik végére T idomot rakni, és szükítő(ke)t egyenes irányba úgy, hogy
a végén már a vékonyabb cső szinte illeszkedjen a szükítőbe, onnantól
kemény, vagy akár lágyforrasztás jó lehet.

Ha jól sikerül, akkor a cső hossza mentén minden szelvényben kb azonos a
hőmérséklet, legalábbis nem térhet el nagyon. Ha mechanikailag jó erős a
közepelés, akár még meg is lehet hajlítani mondujuk U alakban az egészet,
és egy helyre kerülnek a végek, az U meg fel- vagy lenyúlik, amerre van
hely.

Járható útnak tűnik pl az is, hogy a vékonyabb csőre előre rá van tekerve
jó nagy menetemelkedéssel pl lágy rézdrót (3-4mm közötti átmérőjű), és úgy
van beledugva a nagyobb átmérőjűbe. A rátekert derót külső átmérője kell,
hogy hangyányit kisebb legyen, mint a nagyobbik belső átmérője. Ekkor
simán hajlítható, feltekerhető is akár valami nagyobb sugarú akármire az
egész, és szintén közel egy helyen lehet az összes csatlakozási pont.

Az egész szerkezet aztán akár csőhéjszerű valamivel, akár egységesen
hőszigetelhető is.