[Epitesz-barkacs] légkollektorok

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 12., K, 14:36:58 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a padlófűtésnél 2mm-es vastagfalú műanyagcső van, ott is kellene egy
> kis hőátadás,
> de miért nem csinálták mégsem fémből?

Van egy kerti zuhanyozó valamelyik honlapon, talán épp a hajdúékén.

Ez egy kb 100-as meggörbített, fekete asszem polipropilén csőből van,
amiben felmelegszik a víz, és mellette megy a fémcső, amire a zuhany van
szerelve, meg a keverőcsap. Valami 20-30 liter meleg víz tud összegyűlni a
csőben.

Szerintem a falvastagság nem annyira számít itt, mert a napfény
teljesítménye adott (W/m2), az mindenképpen belemegy a felületbe adott
abszorpciós vagy milyen tényező szerint, csak ha nagy a hőfokesés a
falvastagság miatt, akkor a lesugárzott hő lesz több valamelyest. Mivel
nem valami marha nagy hőáramsűrűségről van szó, én nem hiszem, hogy olyan
nagy lenne a hőfokesés.

Meg is néztem: 0,24W/mK, tehát egy 2mm-es falvastagságú anyagnál 120W/m2K
jön ki. Ha a napsütést 1000W/m2-nek vesszük, akkor ez 8,3 K hőfokesést
jelent. Tényleg nem elhanyagolható, de ha a felület emiatt nem 40 fokos,
hanem 48,3 fokos, az emiatti többlet hősugárzás már nem olyan vészes
szerintem. És csak ez számít.

Padlófűtésnél meg asszem jóval kisebb hőáramsűrűségek jellemzőek. Ha van
egy 20mm-es külső átmérőjű csőből mondjuk 600 méter lerakva, annak a
felülete 38 m2 körüli, erre jut mondjuk 10kW, az 260W/m2 vagy efféle,
tehát 2 fok körül van a hőfokesés a padlófűtésben, vagy ekörüli. De ha
csak hőntartás van, nem felfűtés, akkor jóval kisebb a szükséges
teljesítmény.