[Epitesz-barkacs] Fw: nikecell tányéros dűbel

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 20., Sze, 10:36:26 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> a (nikecell) dryvit leírása szerint m2-enkénti 9db állítólag 20-25%
> teljesítménycsökkenést okoz :-(

Hát van olyan csavar is, kétségtelen.

Én ezt is kiszámoltam. Az acél hővezetési tényezője 48W/mK, a hungarocellé
meg 0,035

Ha veszek 9 db vékony csavart, ahogy mondtam, mondjuk átmérő 3mm-eset,
akkor ezek hővezetése 5 cm hosszon 0,06W/m2K, a hungarocellé meg 0,7W/m2K.
Tehát együtt 0,76, ami kevesebb, mint 10%-os növekedést jelent.

Na de mi a francér raknék be m2-enként 9 db csavart? Ha 0,5x1 méteres
táblákat használok, mert ez jellemző, akkor minden sarokra rakok egy
csavart mondjuk. Kis rajzolgatás után látni lehet, hogy ez pontosan 2
csavar/m2, tehát a fenti érték 0,06-ról lejön 0,013-ra. Vagyis a növekmény
0,013/0,7=1,86%, szerintem jelentéktelen.
És akkor még nem esett szó róla, hogy nem kell acélcsavart használni,
lehet az a műanyag dübel is, amiben akár acélcsavar is lehet a szétfeszítő
rész, de az csak a falban kell, hogy legyen, nem kellene kijjebb lógnia.

A műanyagok hővezetési tényezője viszont valahol 0,3W/mK körül-alatt
vannak, tehát ha táblánként 2 db 10mm átmérőjű valamilyen műanyag dübel
van, annak a hővezetési tényezője 9,4e-4, durván 0,001W/m2K, azaz a
növekmény 0,14%. Ki a fenét foglalkoztat? (És még csak nem is tömörek ezek
a műanyagok, hanem csőszerűek, középen levegő van, azt le kéne vonni.)

Jó, hogy az egész szóba jött, mert már látom, hogy nem kell ezekkel a
valszleg jó drága műanyag dübelekkel tökölni, mert biztos vannak jó
vékony, hosszú csavarok, azok hővezetése is elenyésző. Főleg, ha jól be
van süllyesztve a feje valami fakötésű alátéttel, és a sülyeszték pl
purhabbal vagy hungarocell dugóval, esetleg parafa- vagy csak fadugóval
:-) ki van töltve, vagy csak simán le van takarva, és úgy van befedve a
hálóval.

Ezzel szemben, ha a ragacs a táblák között 1mm-es résben kitölti a szélek
közti teret, mert bekenik, és úgy rakják össze, akkor az a maga 1W/mK
hővezetési tényezőjével és a m2-enkénti 3m-es hosszával ugyancsak
0,06W/m2K többlet hővezetést okoz. Na jó, ez se olyan vészes, meg hát nem
szokás ezt tenni, csak simán összenyomják a táblákat, és kész.

A purhabos módszer viszont egyenetlen felületeknél és pontatlan
táblaleszabásoknál is hőhídmentes felrakást tesz lehetővé. Tehát bejöhet,
ha sikerül beszerezni nagyon vékony csavarokat valami hosszabb, hozzá való
tiplivel, és műanyag fakötésű alátétet használunk. Már csak az árakat
kellene megnézni, mert nincs kizárva, hogy mégis a műanyag dübel az
olcsóbb. (Azért meglepne).