[Epitesz-barkacs] hálózati zavarok, szennyezés Re: eltűnnek a hagyományos izzólámpák

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2008. Dec. 10., Sze, 20:46:13 CET

Mágus Bérprogram Demo wrote:
> a PC tápjainál az egyenrángatott 230V 2 ágában 2 x kb. 320V = kb. 640V  kb 20kHz
> rendelkezésre áll, kipurcant fénycső ennyivel elmenne,
> de mekkora ellenállást kell egy 40Wattossal sorbakötni?
>
> saccra kb 640V -nál  kb 0,06A lenne a 40Watt ,

Nagyvonalakban:
Soros ellenálláson "eldobni a felesleget" felejtős, pont az a lényeg hogy
energiát takarítsunk meg, tehát ami nem kell, azt fel se kell venni a
hálózatból.

A fénycső egy bonyolult viselkedésű alkatrész. Meredek karakterisztikájú,
van egy feszültség (100V körül) ami kialakul rajta miközben világít (zener
dióda jellegű), az áramot pedig szabályozni kell, tehát áramgenerátoros
meghajtást igényel. Mindezt kapcsolóüzemben mert jó hatásfokot akarunk.
Ez az égési feszültség egyedenkét eltérő, hőmérsékletfüggő, függ attól hogy
mióta ég a cső, miegyébfüggő, az impedanciája nem rezisztív.
Váltakozóárammal kell meghajtani, különben hamar tönkremegy. A két végén a
fűtőszálra kell fűtést is kapcsolni (főleg dimmelt meghajtásnál).
A gyújtási feszültség magasabb az égési feszültségnél, tehát olyan
áramgenerátor kell, aminek van jó nagy üresjárási feszültsége, és gyors.
Ha gerjed, nem stabil a szabályzó, akkor mindenféle ugráló fényfoltok
alakulnak majd ki a csőben, nem lesz homogén a fény.

google: fénycső {előtét, inverter, transzverter, meghajtás}

Ha megnézel egy profibb elektronikus előtétet, van benne egy párszáz
alkatrész. Szerintem nem érdemes nekikezdeni fejleszteni, én legalábbis
maximum kihívásból kezdenék hozzá - ha annyi időm lenne... :-)
Egyszerűt "össze lehet dobni", de szerintem olcsóbb megvenni.

Egyébként, sokkal izgalmasabb téma a fénycsöves lámpatest.
Iroda, ipari design van, olyan amit egy konyhába el tudok képzelni még
csak-csak, de ami mondjuk illene egy nappaliba, hááát, elég gyér a kínálat...

--
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))