[Epitesz-barkacs] hálózati zavarok, szennyezés Re: eltűnnek a hagyományos izzólámpák

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2008. Dec. 10., Sze, 23:12:38 CET

jhidvegi wrote:

> Érdemes ilyesmit venni?

Hat nem tom, nekem a sima önrezgő pár alkatrészes holmik eddig bekrepáltak.
Meg aztán nehogy azt mondja nekem valaki, hogy 5 passzív alkatrészből csinál
egy fasza kapcsolóüzemű áramgenerátort...
Amik bonyolultabbak, azok meg általában már dimmelhetők is, úgy működik
(általában), hogy triakos dimmert lehet elékötni, és a fénycsőinverter nézi
a feszt, ehhez állítja a fénycső áramát is, szabályozza a csőfűtést is...

> Mi az ábra, ha 3 fénycsöves lámpatest van, és 3 fázisra van kötve?
> Egyenként biztos villognak, de együtt nem lehetséges, hogy nagyjából
> állandó fény lesz?

De, általában így szokás bekötni. Ipari környezetben.
Lakásban ritkán, ha egyáltalán lehetséges...

> Épp ma szórakoztam megint olyasmivel, hogy lefotózzam a vadiújonnan
> elkészült hidraulikus sínhajlító ketyerémet. Na de át kellett kapcsolni
> a masinát manuális üzemmódba, és ezúttal 1/8 secre állítani, aztán
> blendét választani hozzá. Ha auto üzemmódban van, marha bizonytalan lesz
> a kép minősége, mert vagy fénymaxot vagy jó sötét pillanatot sikerül
> elcsípni, de valszleg vacak lesz a kép. Vajon a 3f fénycsőnél ez hogy
> alakulna?

Ott is vannak kisebb hullámzások biztosan, de egyébként nincs a gépeden
olyan opció amivel ki lehet kompenzálni?

Gagyi webkamera tudja...

> Látom a neten, hogy kb 3500 pénz egy ilyen. De meglepett, hogy ez a
> teljesítménysor: 18, 36, 58 W. Szóval mi az ábra a 40W-os fénycsőnél?
> Vagy 36 vagy 58W-ot fog kapni? Persze lehet, hogy máshol mást találnék,
> csak egy oldalt néztem meg.

Kiment már a divatból, nem?
A régi vastagabb (T12) csövek voltak 40W, az újabb vékony T8 az 36W-os.

> Ez is biztos villog, de jó nagy frekivel. Vagy jószerivel folyamatosan
> ég?

n*kHz nagyságrend, általában...

> Mert, ha pl sima egyenáramról megy, de egy inverter van a dc végén,
> akkor alig van szünetidő, tehát négyszög a váltóáram, és nem színusz.
> Így akár us nagyságrendűre is csökkenhet az áram szünetideje, ezalatt
> meg lehet, hogy a fénypor világít egyszerűen utánvilágítással, tehát a
> fényáram szinte állandó is lehet, nem?

Valószínűleg, nem mértem egyet se, de gondolom nem szinuszosítják
feleslegesen a jelalakot, négyszöget könnyebb előállítani. :-)
A híd táp biztosan DC, általában graetz-el kezdődik, de szerintem a
drágábbak között van PFC-s is.

> Szóval egy nappaliban ezt tudnám elképzelni általános fénynek, amúgy meg
> helyi világítások híve volnék. Szerintem a plafon közepéről lelógó
> csillár eléggé idejétmúlt meg zavaró is akár.

Hát a lelógó az itt se játszik, mert csak 2.5m a belmagasság, sokkal jobban
lehet világítani magasabbról, tehát ahová eddig tettem ott a plafonon van,
vagy max 20 centivel lejjebb.

A helyi világítás nem egy univerzális valami, ha jövő héten átrendezed a
helyet, akkor nem jó helyen vannak a plafonon a spotlámpák, ha szögből
világítasz oda, akkor valahonnan mindig árnyék lesz. Ha középen van egy
fénycső, akkor is, csak akkor azért több az egyéb oldalról szórt fény.
Ha csak helyi világítás van, akkor meg nagyok a fényerő eltérések, engem
speciel idegesít ha sötétebb van mint kellene.

Cégnél is ki akarták találni már ezt a helyi világításos fasságot, csak ha
leesik a szerszám a gép mellé akkor meg vigyek elemlámpát megkeresni, mert
oda nem világítunk? :-)

> Ja, és egy ötlet hálószobába!! :-) Én megcsináltam anno, most már nincs:
> ágy alatti világítás. Ez abból állt, hogy simán felszereltem az ágy alá
> (nem ágyneműtartós ágy) egy lámpát úgy, hogy az ágyból könnyen
> kapcsolható. Ezt felkapcsolva jól látszik a papucs, a padló, de senkinek
> nem világít a szemébe ugye. Ott különösen hasznos, ahol nem egy ember
> van egy hálószobában. Nem zavar senkit, aki alszik, ezzel szemben akár
> egy plafonvilágítás, akár egy éjjeli lámpa felgyújtása elég zavaró tud
> lenni.

Ez jó ötlet!
Mondjuk bármilyen eldugott hely jó lehet, lényeg hogy szórt legyen a fény.

--
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))