[Epitesz-barkacs] generator (new 1)

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2008. Dec. 27., Szo, 20:16:40 CET

Mágus Bérprogram Demo wrote:
> egy személyautó alapjárati 800-as főtengelyfordulaton is tud termelni
> valamennyi energiát  az ilyenkor  kb 1000-es fordulatú generátoron,

A főtengely és a generátor között általában legalább 2:1 áttétel van...

> egy önindító kisfogszámú fogaskereke (bendix), és egy autó nagy lendkereke
> között akár 1:6 - 1:10 áttétel is tud lenni

Jó zajos lesz, és kenni se ártana...
Élettartam kérdéses, nem folyamatos üzemre tervezték, de kenéssel talán...

> a generátort gerjesztetlenül fel lehet pörgetni, az "elektronika"
> kb 4200-nál bekapcsolhatna, teljes gerjesztést neki, ami így elkezdené
> a lendületet "felfalni", a termelt áram rámehet egy bika akksira,
> maximális töltőárammal  (ekkor lenne a legjobb arány)
> és amikor a lendkerék már lassult 1500-ra, a gerjesztés (fékezés) kikapcsol
>
> és a kondigépnek innentől kezdve kell újra felpörgetni

Ez így nem igazán jó szerintem. A gerjesztést szabályozni kell folyamatosan,
vagyis meg kell hagyni a gyári szabályzót rajta, ha nem akarsz annyira
terhelni, akkor a kimenő áramot kell korlátozni. Másik út hogy fejlesztesz
egy saját szabályzót amivel kialakul a kívánt állíható töltőáram és a feszt
se engedi 14.4V-nál feljebb, mindenesetre nem kikapcsol/bekapcsol jellegű
elektronikáról lesz szó...
Ha leesik a fordulatszám akkor pedig a tengely terhelése automatikusan
megszűnik, mivel nem elég a gerjesztés ahhoz hogy a generátor fesz az akku
kapocsfeszültsége fölé emelkedjen. Hogy ilyenkor az akku ne merüljön a
gerjesztőáram miatt, a gerjesztést mondjuk akkor kéne lekapcsolni ha X ideig
nincs töltés. A visszakapcsoláshoz forgásérzékelés kell.

> már csak számolni kellene, hogy egy 10kg-os lendkerék 4200 fordulatról
> 1500 fordulatra "fulladása" közben mennyi energiát  "veszítene"?

Kell hozzá a test alakja.
A tehetetlenségi nyomaték tömör rúd vagy korong esetén J=1/2*m*r^2 [km*m^2]
A mozgási energiája E=1/2*J*omega^2 [J]
Omega=2*pi*n/60 [rad/s]  (n ford/percben)

--
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))