[Epitesz-barkacs] Homennyiseg meres

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 30., K, 00:17:38 CET

Moczik Gabor wrote:

> de a hőfokkülönbséget tized v. század fok pontossággal kéne mérni,
> vagy ami mégfontosabb, hogy a két érzékelő egyformán mérjen a teljes
> tartományban. Elég nehéz követelménynek tűnik.
> Milyen elven lehetne inkább közvetlenül a hőfok különbséget mérni?

Nekem csípőből a peltier ugrott be. Jó, nem mérésre találták ki, de el
tudom képzelni, hogy kis hőfokkülönbségnél azzal eléggé arányos jelet
adna. A be- és kimenő vizet célszerű egy helyen jó közel vezetni
egymáshoz, bár lehet, hogy ez nem olyan fontos.

Amúgy két hőelem szépen sorbakötve szintén direkt hőfokkülönbséggel
arányos jelet adna szerintem. Itt ugye az a lényeg, hogy az egész
mérőhelyről elvezetett két drót egymás mellett haladva, a készülékbe kötve
a kötési ponton  biztosan azonos hőfokú legyen, meg azonos anyagú. Sőt,
azt bátorkodok állítani, hogy ez egy könnyebb mérési feladat, mint
abszolút hőfokot mérni, mert ott kell valami definiált hidegpont, ide meg
nem kell. Semmi nem számít az égvilágon, csak az, hogy a két mérőpont,
ahol jó hőcsatolásban ott van a két hőelem, egyformák legyenek, tehát ha
ugyanolyan hőfokú a két pont, ne adjon termofeszt.

Innentől már csak hitelesítés kérdése, amit meg lehet oldani úgy, hogy a
betáp teljesítmény villamos fűtőtesttől származik, amit direkt meg lehet
mérni. Mérőerősítő, és néhány mérési pont, proci elraktároz és a pontokat
összeköti. Lehet táblázatot is feltölteni vele, miután - ha netán nem elég
lineáris a dolog - valami görbe van illesztve a pontokra, hogy mégse
töréses legyen, hanem szép folyamatos. Neked ez nem lehet probléma.