[Epitesz-barkacs] Homennyiseg meres

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 30., K, 17:00:38 CET

Moczik Gabor wrote:

> Hát ezt írtam én is, de én nem a hőérzékelő tehetetlenségére
> gondoltam, hanem a mérendő hőcserélőére.

Én is! A hőcserélő szerintem másodpercek alatt felveszi az állandósult
hőmérsékleteket minden pontján. Na jó, max tizenmásodpercek alatt.

> Mondjuk rákötök egy bazi
> öntöttvas radiátort, fél óra mire eléri az üzemi hőfokot,

Tévedés, ez is nagyon hamar fel fogja venni az üzemi hőfokot. Ha meg nem,
hát addig a betáplált teljesítmény jó nagy lesz. Ha helyiség
hőfolyamatairól van szó, nincs probléma, mert a szabályozókörben az
egészet figyelembe lehet venni.

> Hirtelen nincs ötletem hogy lehetne ezt számítani még az állandósult
> állapot előtt...

Szerintem felesleges. Gondolom a hőcserélő előtte van, és annak a
teljesítményére vagy kíváncsi.

Ha lakásfűtésről van szó, ott is számos tömeg van. Pl más az ábra
állandósult állapotban, mintha eddig volt mondjuk 18 fok, és most
feltolták 21 fokra a hőmérsékletet. Amíg a bútorok, falak átmelegednek,
jóval nagyobb teljesítmény-igény van. Pl ha a levegőt fűti valami, az
azonnal előállítja valami bazi teljesítménnyel a 21 fokot, de ez úgy fog
csökkenni, ahogy a berendezési tárgyak meg a nagy tömegek felmelegednek.
De a hőátadásban benne lévő hőcserélő, pl amilyen egy klímáé, az
másodpercek alatt jut el az állandósult állapotba, ha a betáp teljesítmény
állandó. (Nem a klíma, ott ez változik, csak a hőcserélőjére gondoltam.
Vagy pl egy melegvízzel megnyomott autóhűtő, amit ventillátor hűt.
Szerintem 1 másodpercen belül beáll az állandósult állapot.)

> Akármi is lehet, de mindegy, tekintsük konstansnak.
> Arra kéne, hogy ha van egy radiátor, vagy ventis hőcserélő akkor meg
> lehetne mérni különböző hőfokokon, különböző légáram mellett hogy
> mekkora teljesítményt ad le.

Aha. Hát ezt csak az állandósult állapotban lesz egyszerű. Egy öntöttvas
radiátornál kismillió dologtól függ, még attól is, hogy van-e huzat a
környékén. De átlagolással ott is megy ez a vízáram meg be- és kimenő
hőfok módi.

> Meg lehetne mérni pl. hogy a kútvíz mennyi energiát képes folyamatosan
> elnyelni anélkül hogy felmelegedjen, stb..., egy halom elképzelésem
> van hogy mire lenne jó ez a ketyere. :-)

Ez utóbbi nem okés. A kútvíz sem tud úgy elnyelni energiát, hogy ne
változzon a hőmérséklete. Mert, ha igen, akkor ott van eláramlás, és máris
semmit nem tudsz róla. Pontosabban azt lehet tudni, hogy ha mondjuk egy
merülőforralót belelógatsz, és gondoskodsz az öszekeverésről, akkor a
merülő forraló felnyomja gyorsan a kútvíz hőmérsékletét valamennyire,
aztán ott megáll, illetve amikor kikapcsolod, megint egy adott idő alatt
lehül (le lehet mérni a melegedés és a hűlés időbeli lefolyását), ebből ki
lehet számítani a kútvíz cserélődési sebességét. De ennek semmi köze az
iménti ketyeréhez, ahol be- és kimeneti hőmérsékletet lehet mérni.