[Epitesz-barkacs] Homennyiseg meres

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Dec. 30., K, 17:14:05 CET

Moczik Gabor wrote:

> Végülis egy darab vasrúd rákötve a réz csatlakozóvezeték az pont
> ugyanez, csak nem Fe-CrNi hőelem lesz, hanem Fe-Cu. :-)

Na igen, csak az a baj, hogy a rézcsövek máshogy is össze vannak kötve.
Persze lehet teljesen vasból a közbülső szerelvény is, de ekkor is rézzel
kéne lejönni a rézcsőről, és egy olyan ponton csatlakozni a készülékhez,
ahol a két csatlakozási pont hőmérséklete azonos. Ez is működhet. Csak az
elveket kell tisztán látni.

> Tehát van a két hőelem, ellen-sorosan :-) kötve. Ahol kijön a két
> vége és bemegy a mérőerősítőbe, elvileg garantálni kell hogy a két
> kötéspont tökéletesen egyforma hőfokon legyen, de ennek a
> hidegpontnak a hőmérséklete jelen esetben nem kell, mert a
> szembefordított kötés miatt egyforma anyagok vannak bekötve. Jól
> gondolom?

Igen, pontosan így van.

> Rézcsöves téma lesz, de szerintem inkább be kéne lógatni a vízbe,
> mondjuk egy T idom szárán át, galvanikusan leválasztva. A víz mint
> elektrolit gondolom nem zavar be. Vagy a víztől is el kéne szigetelni?

Szerintem el kéne. Ott létrejöhetnek galvánelem hatások, amik akár
nagyságrenddel nagyobb áramokat vagy feszeket hoznak létre.

> Lehet közel is, sokkal előnyösebbnek tűnik.
> De most kapcsolok, hogy azért nem csak a deltaT kell, kéne a két hőfok
> abszolút értékben is, különben haszontalan a mérés...

Teljesítményhez nem kell az abszolút érték, de ha másra kell, az már
biztos nem kell századfok pontossággal, oda használhatsz bármilyen
alkalmas hőfokérzékelőt a kismillió közül. Van digitális is, ami helyből
feldolgozható.

> A két hőelem sorba kötve elvileg pontosabb különbségi jelet ad, mintha
> külön-külön mérem, és kivonnám egymásból. Akkor ha maradok a soros
> megoldásnál és kivezetem a közös pontot is, mérem még mellé az
> egyiket külön az elvileg pontosabb, nem?

Lehet, de jó lenne, ha nem terhelnél be neki semmilyen mérőárammal. Erre
tényleg jók az említett AD-k, iszonyú bemeneti ellenállásaik vannak.

> Nem akarsz visszairatkozni máá végre? :-)

Miért, szeretnél durván polizizálni akár egy ilyen téma kapcsán is? :)
Majd ha szóltok, hogy famulus meg arnold (abszolút minimum) leiratkoztak.
:-)

> Tök redundáns ez a 3 levlista, az ETC-n vízcsapot szerelnek, az
> elektrón napkollektor van, itt meg hőelemezünk meg generátort
> gerjesztünk... :-)

Hát igen, gondoltam. Ezért vagyok ezzel a listával elégedett, ugyanakkor
fájlalom, hogy ezzel sajnos sokmindenkit elriasztunk. Olyanokat, akik
tényleg építészeti témákkal szeretnének foglalkozni, meg talán esztétikai
kérdésekkel, belsőépítészeti megoldásokkal, meg ide tartozik, hogy milyen
az akusztikája egy-egy helyiségnek, zenehallgatásra alkalmas helyiségek,
vagy orgonamuzsikára alkalmasok, aztán a fényviszonyok, megvilágítási
módok különféle célokból, rejtett meg központi világítások, helyi fények,
aztán elszívók, főzés, amerikai konyha, középen lévő, körbejárható pultok,
főző alkalmatosságok vagy oldalt lévők... szóval rengeteg témát tudok még
én is felvetni, hátmég, ha nem elektro lenne a lista, és bejönnének az
valódi építészeti hajlamú emberek, na meg főleg a nők! Még azt se bánnám,
ha csí áramlása is bejönne, bizisten nem korholnám, pedig nagyon nem
vagyok ennek a megközelítésnek híve. Max nagyokat hallgatnék (talán :-) ).