[Epitesz-barkacs] hétvégén döglött KLIMA szervízek :-(

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 5., Szo, 17:13:04 CEST


Na akkor belefogok, de rövid leszek. Aztán, ha kell, kérdezz.

Először is feltételezem, hogy a felszerelés mechanikailag rendben lesz. 
Itt csak azt tenném hozzá, hogy a csőkötéseknél mindig csak az utolsó 
pillanatban legyenek levéve a hollandikba becsavart gumis, műanyagos... 
záróelemek, hogy minél kevesebb párás levegő tudjon a csövekbe bemenni. 
Esőben ne legyen csőcsatlakoztatás.

A hollandik meghúzásakor a nyomaték ugya nő, úgy mondjuk, hogy 
"felkeményedik" a kötés, ahogy a peremezett cső kifexik a gömbfelületre. 
Na, amikor már nem nő tovább a nyomaték, akkor kenődik az anyag, ekkor 
még egy picit lehet mozdítani, akkor fog tömíteni. Semmi kenőanyag!!!

A kábelvégek be vannak számozva, fel vannak saruzva, csak mindent a 
helyére kell kötni.

Először a beltéribe kell a csöveket bekötni, mert az van úgy elhelyezve, 
hogy a kötések rejtve vannak, és a csövek a kötésekkor elforoghatnak. A 
szerlap függőleges legyen pontosan, és a falon vizszintes, különben 
megeshet, hogy a kondenzvíz nem a kondenzcsövön menne ki, hanem simán 
lecsurog. A beltéri szerlapra való felakasztása után ferdén 
kibillenthető alul, és így is meg lehet csinálni a kötéseket.

A csövek elvezetgetése a kültéri felé már könnyebb, illetve a kültérinél 
tök szabadon vannak a kötési helyek (sarokszelepek), ott könnyű 
variálni. Sőt, azt is meg lehet csinálni, hogy ez alapján legyen a 
kültéri helye utólag megszabva, és oda felszerelve (ha erre van mód).

Na és a lényeg:

Ha minden megvan, akkor le kell tekerni a vastagabb csőhöz tartozó 
sarokszelepen lévő feltöltő szelep kupakját is. Itt van egy autógumi 
szelephez hasonló valami, tehát ha a közepén lévő pöcök valamivel be van 
nyomva rugó ellenében, akkor kinyílik.

Ki kell nyitni a vékony csőhöz (tehát a másik csőhöz tartozó) 
imbuszkulcsos sarokszelepet teljesen, és csak ezt! Ettől a gáz elindul a 
beltéri felé, nyomás alá helyeződik a rendszer. Rögtön ezután egy 
eszközzel be kell nyomni az autós-szelepet, hogy ki tudjon jönni a 
töltet előtti levegő, vagy nitrotén, amivel a beltéri van feltöltve.

Ha keresel valami aerosolos doboz kupakot előre, akkor informatív is tud 
lenni ez a művelet: mielőtt megnyomod az autós-szelepet, odatartod, hogy 
amikor jön ki a gáz, és sziszeg, ebbe sziszegjen bele, aminek lesz egy 
jellegzetes hangmagassága. Mint egy szájüregnek. A töltet nagyobb 
molekulájú gázból van, ezért amikor megérkezik (1 másodperc kb), akkor 
elmélyül a sziszegés hangja. Ekkor már a töltet gáza jön kifelé. Még 
adsz neki 2-5 másodpercet, ettől át is öblítődik a két cső meg a 
beltéri, sőt, még egy kis olaj is megjelenhet. Ugyanis a 
kompresszorházban lévő, folyadék állapotú, kb 1 kilónyi töltet felforr, 
és habzásba kezd, és a habban ott van az oldott olaj kis része, amiből 
egy kevéske kijuthat. Ekkor elengeded az autós-szelepet, és ezután már, 
de csak ezután (!!!) kinyithatod az ehhez tartozó szelepet is az imbusz 
kulccsal.

Innentől üzemkész a cucc, de nem vagy kész.
Mind a három zárókupakot gondosan rá kell tekerni (minden legyen tiszta 
végig), mégpedig úgy, hogy az itt lévő, kissé befelé hajló réz-peremek 
olyan erővel nyomódjanak a zárókupakok belső felületéhez, hogy ezek is 
kicsit deformálódjanak, kenődjenek fel, ezáltal tömítenek fém a fémen. 
Ez fontos, mert a sarokszelepekben lévő, imbuszkulcsos szelepszárak 
tömítései, meg a feltöltő szelep sem tekinthető teljesen jól zárónak, 
tehát van rá esély, hogy elszökik a gáz, ha a zárókupakok nincsenek 
rendesen felrakva. Ismerek olyat, aki így járt. (És én is így jártam, 
amikor a szarul legyártott zárókupakok egy része eldobta a 
zárófelületét.) 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról