[Epitesz-barkacs] ha már menne a klímám 1. kérdés
jhidvegi
jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 6., V, 10:53:06 CEST
Mágus Bérprogram Demo wrote:
> feltételetve, hogy sikerül beüzemelnem, mi vár ősszel, télen...
>
> ha jól értelmezem, akkor
> kinti +12 mellett a benti +22 -> hőlépcső 10 celsiusfok
> kinti -2 mellett a benti +22 -> hőlépcső 24 celsiusfok
>
> mondjuk az "A" kategóriás 2,6kWh-snál mit várhatok,
> a szobában, ha állandóan enné a 720Wattot?
> pontosabban:
http://klima-blog.blogspot.com/2008/06/klma-energiaosztlyok-hatsfok-cop-eer.html
Itt jól leírják, hogy mi az EER és a COP értelmezése (tehát nem EEP).
Ha A osztályú a cumó, akkor az már inverteres lesz, és nem fogod tudni
beüzemelni, mert nem kapsz hozzá meg mindent valszleg. Másrészt jó drága
lesz a cucc, akár félmilla körüli is. Persze cserébe annyi mindent
tudnak ezek a mezei ócsó kínaiakhoz képest, hogy érthető az ára, és
emellett az a kb 45ezer Ft-os felszerelési és beüzemelési költség
eltörpül. (Van olyan is, ami még az alvó embert is érzékeli, és valami
előre kitökölt módon változtatja a szoba hőmérsékletét az alvási
ciklusnak megfelelően..., meg hiper-szuper légszűrő, sőt, negatív
ionokat kibocsátó rendszere van, amivel utánozza az erdei levegőt...
szóval ezek nem piskóták.)
Ha olcsót veszel, amiben nincs iverter, fix fordulatszámú, egyszerű
dugattyús kompresszor van, nem kettős forgó dugattyú meg nem scroll
komresszor, itt valszleg nem nagyon van C-nél jobb energiaosztály, ami a
fenti link alapján 2,8 és 3 közötti EER és 3,2-3,4 közötti COP értékeket
takar.
EER (Energy Efficiency Ratio) ezt használják hűtésnél
COP (Coefficient Of Performance) ezt meg fűtésnél. Mindkettő W/W, tehát
dim. nélküli szám.
(Amúgy én állatira rühellem ezeket a rövidítéseket. Általános beszédben
arra valók, hogy valaki orrba-szájba villogjon, és élvezze, hogy
olyasmiről beszél, amit a másik tutira nem ért.)
Elvileg a két számnak nagyon távol kéne egymástól esnie, mert hűtésnél a
kompresszorbe betáplált energia ugyanúgy a meleg oldalon fog kimenni,
mint fűtésnél, de ugye fűtésnél a hasznosba beleszámít, hűtésnél meg
nem. De azért van mégis közel egymáshoz, mert hűtésnél más
teljesítményre van szükség, hiszen a kinti legvadabb meleg is mondjuk 35
fok, de bent ugye nem akarunk 20 foknál nagyon hidegebbet. Fűtésnél
viszont akár 35 fok is lehet a hőfokkülönbség ehhez a 15 fokhoz képest.
Ezt a különbséget még az olcsó klímák is lekezelik, más a kapilláris
vagy az erre való szelep fojtása fűtés és hűtés üzemmódban.
Ha mezei, olcsó a klíma, akkor az úgy van kb belőve, hogy ha kint -10
fokos száraz levegő van, még mindig képes bent akár +26 fokot is
csinálni, ha a helyiség rá van szabva méretileg. Ez azt jelenti, hogy ha
bent a levegő 26 fokos, még mindig bő 30 fok feletti levegőt fog a
beltéri kifújni, kint meg kb 2 fokot hűt a külső levegőn. (Ez saját
tapasztalat.)
Ezeknek az olcsóknak az a nagy hátránya, hogy ha a külső
hőmérséklet -3...+3 között van, vagy ha nagyon párás a levegő kint,
netán köd van, akkor igen gyorsan lederesednek, és mivel ilyenkor ugye
eldugul a külső hőcserélő, annak a hőmérséklete lemegy baromi hidegre,
akár -15 fokra is, vagy még hidegebbre, ekkor már nem műk jól, nem jön
be a meleg, és ezt érzékelve nekifog leolvasztani. Az újabbak (kínaiak),
lehet, hogy ezt már nem várják meg, mert van külső hőérzékelő is benne
valszleg. (csak onnan sejtem, hogy láttam, hogy a normál vastag kanóc
mellett, ami ugye föld, nulla, kompresszor, szelep, ventillátor, tehát 5
erű), van egy vékonyabb, 2 erű plusszban. Ez lehet a külső hőérzékelőé.
Ma ilyeneket árulnak, tehát valszleg időben észreveszi a deresedést, és
nekifog a fordított üzemnek. Ekkor bent lezárja a beltérit
légtechnikailag (a terelőlapát zár le), és bent deresre hűti a
hőcserélőt, kint meg felmelegíti annyira, hogy lecsurogjon a dér. Ez egy
kb 8 perces folyamat, amiből a tényleges olvasztás kb 6 perc, utána
gyorsan visszaáll a fűtési üzem, és a kinti meleg hőcserélő hőjéből a
megmaradt hőt visszahúzza bentre, a benti ettől másodpercek alatt
leolvad a deresedésből, és hamar jön is belőle a forró levegő. (Az
elején lehet, hogy párás, mert ekkor le is szárad.)
Ezek a klímák tehát a kelleténél nagyobb teljesítményt adnak le akkor
is, amikor nem olyan nagy a hőfokkülönbség, mert nincs bennük az
inverter, ami lejjebb tudná venni ezt a teljesítményt, és
ki-bekapcsolgatással állítják be a légtér hőfokát.
Az inverteres is lederesedik persze, ha kint eleve 100% vagy akörüli a
páratartalom, neki is muszáj ilyenkor leoovasztania, de ha mondjuk +2
fok van, akkor biztos le tudja annyira venni a teljesítményét, hogy ne
jöjjön létre egyáltalán a deresedés, míg a szükségesnél jóval nagyobb
teljesítménnyel üzemelő nem inverteres ekkor is simán lederesedik, és
időnként le kell olvasztania a kültérit.
Hűtés üzemmódban nincs ez a probléma, de az EER szám nyilván sokkal
jobb, ha a kompresszor csak a szükséges teljesítményt szolgáltatja, és
nem jóval nagyobbat, ami miatt aztán mint a vasaló :-), ki-be
kapcsolgatással használ.
Ennek ellenére én a legmezeibbet használom, és bár ez a leolvasztós móka
nem szimpatikus, sőt, néha annyira lederesedik, hogy tettleg kell ellene
tenni (ld alább), de alapvetően elégedett vagyok vele. Ha rohadt sok
pénzem lesz, mert rámszakad egy bank, akkor lehet, hogy beruházok
inverteresre, de az is lehet, hogy valami talajhőt igénybe vevőre, az is
inverteres szokott lenni. De ezek bizony milliós tételek, nemigen áll
meg 3 millánál.
(Ha nagyon lederesedik, úgy, hogy már saját magát se tudja leolvasztani,
meg alul a venti alatt már 2-3 centi vastagon összegyűlik a leolvadt lé
jég formájában, és már belever a ventillátor, mert ilyen is előfordult
már nem is egyszer, akkor kimegyek, letakarom egy nylon zsákkal az
egészet, a beltéri hőérzékelőjéhez odarakok egy lámpát, hogy melegítse,
és átkapcsolom hűtési üzembe. Ekkor a kültéri ventije a keletkezett hőt
veszettük kavarja a lezárt térben, és a felgyűlt jeget annak
vastagságától függően elovasztja 10-30 perc alatt. Ha megfeledkezek az
egészről, akkor úgy felmelegszik, hogy a kompresszor hővédelme leold.
:-) Ekkor fél órát biztos várni kell, hogy hajlandó legyen újra
elindulni. Szóval aki ócsó klímával fűteni akar, az jó, ha nem
elérhetetlen helyre szereli a kültérit. :-) )
> 2) mi lenne, ha a kinti egység egy barlangban lenne?
> (ahol télen elvileg plusz van)
Méghozzá valami +8 fok körüli. Hááát, az lenne, hogy az egész barlang
hamar jól lefagyna. :-) Hacsaknem valami baromi nagy barlangról van szó,
amiben van légáramlás.
A talajhőt használókból kétféle van. Az egyik esetén az egész kertet
szétássák, és csöveket fektetnek le. Itt az van valszleg inkább
kihasználva, hogy nyáron sok hőt gyűjt be a talaj ezen része, azt vonják
el. Hátránya, hogy jó esély van rá, hogy ha vannak növények, akkor azok
kifagynak, ha erre érzékenyek. Kivéve, ha a talajvíz már itt is megvan,
ekkor az hozza újra és újra a hőt.
A másiknák kb 50 méter mély lyukakat fúrnak a talajba, és lyukanként
általában 2 db U alakú csövet tolnak le, és lyukat kitöltik valamivel,
ami a hőt odajuttatja a csövekhez. Ha nincs talajvíz, ez a rendszer is
tök szar tud lenni, hamar kihúzza a csövek körüli talajrétegből a hőt,
és akár le is áll a rendszer. Ha viszont van talajvíz (ilyen mélységben
sok helyen ez szinte természetes), akkor a talajvíz hőmérséklete a
domináns, ez a kb +8 fok nagyon frankó hőforrás. Pl folyók mellett,
kavicságyban. :-)) Kiválóak a lehetőségek a Dunától pár km-re is a nem
hegyvidékes részeken, de valszleg az alapvetően belvizes területeken is,
meg völgyekben, és egyáltalán minden olyan helyen, ahol vannak nem
mélyen lévő vízű kutak. Még jobb az ábra, ha geotermikus hő is van,
emiatt a talajvíz pl 20 fok meleg is megvan. Nna ez a kánaán! Ide való
egy jófajta inverteres hőszivattyú, ami baromira olcsóvá teheti a
fűtést, de a hűtés is jól megoldott, mert mégis ugye szinte nulla a
hőfokkülönbség. Tehát a fenti két szám (eer és cop) marha jóra jöhet ki
átlagban, sokkal jobbra, mint amit az adott ketyeréhez megadnak.
Amúgy az elvi határ a carnot körfolyamat alapján 11 körüli, ha jól
tudom, ami a meleg oldalon leadott hőteljesítmény, és a bevitt
teljesítmény aránya. A gyakorlatban ez nem csak azért kisebb, mert a
technika nem tökéletes, hanem mert ez a szám hőfokkülönbség-függő is.
Nem tudom, hogy az elvi határ hőfokfüggése hogy néz ki. Ha valaki
utánanézne a neten, ez engem is érdekelne.
További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról