[Epitesz-barkacs] inverteresség...

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 13., V, 22:17:00 CEST

Mágus Bérprogram Demo  wrote:

> ha 30 - 38 centis téglafal  van a szobában a szigetelésen belül,
> akkor a téglafalból, (vagy padlófűtésnél a padlóból) mint  "pufferből"
> nem 1 perc alatt, hanem csak 1/2nap -1 nap alatt tudnám "kitermelni"
> a felesleges hőt, ehhez meg nem érdemes invertert venni
> vagy
> 1 méteres vályogház meg csak hónapok alatt tudna túlmelegedni, vagy
> túlhülni
>
> 38 cm-es téglaházba érdemes lenne invertert venni?

Hogy érdemes-e, azt én nem tudom innen így megítélni, mert sokmindentől
függ.

De műszakilag szerintem nemegészen így fest a dolog. Hanem úgy, hogy ha
van egy ilyen jó hőszigetelt, de marha nagy tömeg, attól még a levegőt
fogja a klíma fűteni (ennek van leginkább jelentősége inverterileg),
tehát ha kint nincs nagyon hideg, akkor jó lenne, ha az a szerkezet úgy
lenne kialakítva, hogy kis teljesítményt vegyen fel a hálózatból. Az se
baj, ha nem megy tönkre azáltal, hogy mint őrült, nyomja fel a beltéri
hőcserélő hőmérsékletét, és ki-be kapcsolgat, mert pl a környezetében
felnyomta a léghőmérsékletet. Aztán persze a nagy falak gyorsan lehűtik,
és újra bekapcs. Tehát lehet, hogy elég meredek hőmérséklet-változások
fognak adódni, és jó sűrű ki-bekapcsolások.

Szóval mindenképpen nagy hőfokkülönbségre játszik a nem inverteres
klíma, ha olyanra van csinálva, miközben az inverteres lehet, hogy
folyamatosan fog járni, de csak mértékkel fűt, hogy a léghőmérséklet
meglegyen. Ha persze a falak nem hidegek, de jól szigeteltek, akkor nem
kell megszakadnia, lehet, hogy tizedteljesítménnyel jár.

A tegnapi (asszem) mérésem alapján is állíthatom, hogy nem tud jó COP
kialakulni. Kint kb 30 fok volt, bent meg 21, és olyan eszetlen forró
lett a beltéri hőcserélője, hogy csakis rossz COP jöhetett létre. Ha
inverterrel ment volna, akkor elég lett volna neki mondjuk 32-35
fokosnak lennie, kint meg mondjuk 29 fok lenne a cső, és magától kijött
volna (mondjuk 34 fokkal számolva) az elméleti 61-es COP (jól
számoltam?) helyett mondjuk 15-ös vagy ilyesmi. Na de ha bent felmegy 60
fokra, és még menne tovább, ha hagytam volna, és kint is lement
harmatpontra (kb 20 fok lehetett, bár itt lehet a vizesedő részen),
akkor elvileg se lehet jobb 8-9 körülinél, tehát gyakorlatilag lehet,
hogy csak 4-6 között van. (Ilyesmit saccoltam is, mert a 2kW felvett
teljesítménynek biztos lejött a 4-5-szöröse, úgy dőlt a hő a cumóból.)

Szóval nem túl hideg időben jó dolog az az inverter.

De hidegebb időben még jobb. Ha pl a hőmérséklet kint +2 fok, akkor is
még lehet, hogy elég, ha csak +1 vagy +0 fokra hül le a kültéri
hőcserélője, viszont, ha nincs inverter, simán lederesedik, eldugul, és
lehet leolvasztani. Az meg energiába kerül, mert kint melegít a bent
rovására ciklusonként vagy 7 percig, miközben maga a normál működése is
a szükségesnél intenzívebb, tehát rosszabb a cop.

Én valszleg arra hajtok rá, hogy kinézem valamelyiket, és csak azt
variálom át inverteresre. Ha bejön, max még egyet. A névlegesnél följebb
nem fogom pörgetni, csak lejjebb. Ezzel a kettővel szépen lehet majd
fűteni gazdaságosan, ha nincs kint nagyon hideg. Ha meg már az van,
akkor jöhetnek a bambán dolgozó, nem átalakítottak is. Azok akkor
működnek tökéletesen, amikor kint -6 fok alatt van a hőmérséklet, netán
még jó száraz is. (Mo-on ilyen hidegben már jó eséllyel tényleg száraz a
levegő, -8 alatt gyakran már olyan száraz, hogy már az égen a csillagok
se deresednek. :-) Ekkor úgy ontják a hőt bent, mint a kisangyal, és
kint meg nyoma sincs már a deresedésnek, nem elég hozzá a teljesítmény.
Mintha inverteresek lennének, és ennek a hőfokkülönbségnek megfelelően
lenne lehozva a kompresszor fordulatszáma.

Ezek úgy -11 körül már kezdenek nem elég teljesítményt adni. Ahogy az
időjárás alakul az utóbbi években, nem kell rá számítanom, hogy a -15-öt
vagy az alattit is lesz módom kipróbálni. Itt az elvi határ már 6 alatt
van (mert a beltéri csövei kb 35 fokosak lehetnek, a kültérié meg -17
körüliek), de a valóságban nem hiszem, hogy a 3-at elérnék a
szerkezetek. Szóval így vannak ezek valahogy méretezve.