[Epitesz-barkacs] inverteresség...

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Júl. 16., Sze, 19:21:43 CEST

magus3 wrote:
> a kondis motor átalakítását felejtsük el :-(
>
> http://www.vgf.hu/hkl/?action=viewfull&ID=674

Emiatt nem kéne elfelejteni.

Az aszinkron motorral meghajtott kompresszor fordulatszámát is lehet
változtatni.

Amúgy én egyáltalán nem vagyok meggyőződve, hogy itt egyenáramú
motorokról van tényleg szó, mármint hagyományos, kommutátoros egyenáramú
motorokról, mert az úgy telerakná szeméttel a közeget, hogy elég hamar
kidöglene a cumó, másrészt a kefekopás se kezelhető, tehát nem lehet
kicserélni benne...

Szóval itt valszleg ún. BLDC, azaz kefenélküli egyenáramú motorokról van
szó. Ezek meg jószerivel szinkronmotorok, amik az eredeti
szinkronmotoroktól abban különböznek, hogy a vezérlés kap jelet a
forgórész pozíciójáról. Maga a forgórész pedig állandó mágnesű. Azért
hívják kefenélküli egyenáramú motornak, mert belegondolva szinte pont
olyan, csak ki van fordítva.

Az inverter pedig nem tehet mást, mint hogy a motor fordulatszámával
arányos frekit állít elő (itt a freki és a fordulatszám teljesen
kötötten arányos, az arányossági tényező a póluspárok száma), a
feszültségnek is muszáj arányosnak lennie a fordulatszámmal.

Ha 4 pólusú a motor, és 100Hz a freki, akkor fog 50-et fordulni
másodpercenként a forgórész.

Ha sima általában értendő (külső gerjesztésű vagy állandó mágneses)
egyenáramú motor lenne, akkor is lehet invertert használni a
tápellátásához. Ekkor viszont a pwm az inverter működésére jellemző
valami, a kimenőfesz egyenirányítva kell legyen, és ráküldve a
forgórészre (armatúrára). De az is lehet, hogy csak egy sima dc-dc
átalakítóról van szó, pl step-down kapcsitápról, chopperről (egy fet
vagy igbt, meg egy dióda), csak valamiért invertert mondanak
helytelenül. Mosógépekben használatos megoldás.

Na de mindez nem érint bennünket. :-) Nekünk ugye aszinkron motoros
kompresszoraink vannak, és mese nincs, pwm-mel működő 1, vagy 2 fázisú
invertereket kell elkövetnünk. :-) Nem fogunk beleszakadni!
Pl nagyon jópofa kis végfokokat lehet kapni, amik tartalmaznak
sokmindent, ami egy 3f inverterbe kell, de nem kötelező így használni.
Én sajna nem biztos, hogy segítség nélkül ezt tudom használni, mert
procis téma, de lesz segítség. Kulcs-szó: irams (Hála Csobolyó Janinak -
itt biztos sokan ismerik). Az IR-nek is van egy pár ilyenje, de biztos
más gyártónak is. A farnelltől (fadihu) bejön párezer Ft-ért.