[Epitesz-barkacs] R12, 80gr, 165W

Moczik Gabor pm_levlista at progzmaster.hu
2008. Júl. 21., H, 15:03:52 CEST

jhidvegi wrote:
> Viszont aki tisztán látja, mesélje már el nekem, hogy mennyiben tud
> javítani a hűtőgép (klíma) hatékonyságán, ha nem ilyen, hanem amolyan
> gázkeveréket alkalmaznak.

Minden közeggel lehet jó vagy rossz hatásfokú rendszert készíteni.
Olyan anygot kell alkalmazni, ami a körülményekhez illeszkedik.
- szükséges hideg oldali hőmérséklet
- kondenzátor oldali hőmérséklet
- kompresszor által előállítható nyomásviszonyok

A jó hűtőközegnek úgy általában:
- legyen nagy a párolgáshője
- a párolgási hőmérséklete a megcélzott hűtési hőmérséklet alatt legyen (az
epárolgási nyomáson)
- magas legyen a kritikus hőmérséklete.
- a nyomásviszonyai kezelhetőek legyenek

Minden hűtőközegnek van számítható hatásfoka az adott hőmérsékleti
viszonyokhoz, ehhez hozzá kell venni hogy a kompresszor ilyen körülmények
között milyen hatásfokot produkál, és így meghatározható a rendszer COP-ja.
Tehát a hűtőközeg önmagában még nem garancia.

> Pl jó magas hidegoldali, és még sokkal magasabb melegoldali hőmérséklet
> esetén a víz is tök jól megfelelne töltetnek. Mondjuk 50-80 fokról 90-150
> fokra történő hőszállításnál. Persze a kenés dolgai nemtom, hogy lennének.

Használják a vizet hűtőközegnek, ez az R-718 :-)

Kicsit utánanéztem.
Meglepő a COP karakterisztikája, a jelenleg járatos hűtőközegeknél jobb COP
érték érhetető el vele:
- ha az elpárolgási hőmérséklet 35 fok felett van,
- 5-10 fok elpárolgási hőmérsékletnél is, ha a hőlépcső (kondenz. - elpár.)
10 fok alatt VAGY 30 felett van

forrás:
http://www.progzmaster.hu/misc/hvac/KiliscarslanMueller2004CMES_COPsR718inComparisonWithRefrigerants.pdf

Közben annak is utánanéztem, hogy ahhoz hogy 7 fokon forrjon, 0.01 bar
abszolút nyomás kell.

> Ugyanígy jó alacsony hőfokoknál meg a CO2 is jó lehetne.

Ezt is használják itt-ott.
Elterjedésének gátat szab, hogy nagy nyomások kellenek (80 bar körül), és
hogy a kritikus hőmérséklete 31 fok körül van, tehát a használhatósága
(közcélú hűtésben) elégéé korlátozott.

--
((( Móczik Gábor  )))--((( E~mail: "pm-01" @AT "progzmaster" .DOT "hu" )))
((( Skype: moczik )))